Grand Hotel är ett av hotellen i Lund som kan blicka tillbaka på en fin beläggning under 2023.

Besöksrekord under 2023 – de bästa siffrorna någonsin i Lund

Gynnsamt sommarväder – det vill säga regn och rusk, ökat intresse för semester i närområdet och en svag svensk krona bidrog till att antalet gästnätter i Lund under 2023 ökade med nästan tio procent jämfört med 2022.

De preliminära siffrorna från Statistiska centralbyrån (SCB) och Tillväxtverket visar en ökning av antal övernattningar under 2023 med hela 9,9% jämfört med 2022. Det är en ökning med 49 161 gästnätter. Totalt antal gästnätter 2023 landade på imponerande 547 844.

Det är de utländska gästnätterna som står för den största ökningen. Här ligger siffran på 23,3 procent. Motsvarande ökning för de svenska gästnätterna var 4,2 procent. De totala antalet gästnätter under 2023 låg på 181 344 utländska respektive 366 500 svenska gästnätter.

– Vi är överlyckliga över det fantastiska resultatet för 2023. Det bevisar verkligen kraften i samarbete och samverkan när det kommer till att locka besökare till Lund och se till att de får en minnesvärd vistelse här, säger Helena Görtz, projektledare på Visit Lund med fokus på frågor som rör besöksnäring och värdskap.

De två största utländska marknaderna är Tyskland och Danmark, och i jämförelse med våra grannstäder i Skåne har Lund den procentuellt högsta andelen utländska besökare.

Även framöver ser bokningsläget bra ut i Lund, icke minst med spännande evenemang som fotbollsturneringen UEFA F17-EM 2024, musikfestivalen A day in Lund och SM i Boule för att nämna några.

– Det hårda arbete som Visit Lunds medarbetare gjort under flera år får nu allt större effekt. Att Lund dessutom ökar mer än våra grannstäder visar att vi kan utmana både Malmö och Helsingborg som Skånes turiststad, säger Samuel Jonsson, ordförande för Visit Lund AB.

# # # # #

Om statistiken
Med gästnätter avses kommersiella gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Tillväxtverket är ansvarig för inkvarteringsstatistiken, som är en del av Sveriges officiella statistik för övernattningar.

För mer information:
Helena Görtz, projektledare Visit Lund