Botulfsplatsen i glitterstass firar Eurovision Song Contest

Botulfsplatsen i glitterstass firar Eurovision Song Contest

När Eurovision Song Contest kommer till Malmö i maj, firar även Lund. Med folkfest och glitterkick ska Lund locka fram festyran på Botulfsplatsen och fira sida vid sida med eurovision-kalaset i vår grannstad.

– Det blir en veckas eurovisionfest på Botulfsplatsen. Det är både ett sätt att bjuda in lundabor att delta i folkfesten och ett sätt att fortsätta testa hur vi kan använda vårt nyaste torg, säger Sebastian Jaktling (S), kultur- och fritidsnämndens ordförande i Lunds kommun.

På storbildsskärm kommer man kunna följa semifinalerna den 7 och 9 maj och i samband med visningarna kommer kul kringaktiviteter med schlagertema, allt är gratis.

Lördagen den 11 maj får tävlingen sin grande finale och programmet på Botulfsplatsen är späckat från lunch till midnatt med själva finalsändningen som kröner dagen. Slå dig ner och följ visningarna från bänkarna på plats, eller välj att ta med egen stol.

Även butiker och aktörer runt om i hjärtat av Lund håller extra öppet och ger oss schlagervibbar.

– Det är kul att vi kan erbjuda ett så varierat program som delvis passar barn och familj under dag och tidig kväll, men också kompisgäng och studenter som kan stråla samman här under de senare timmarna. Samarbetet med olika aktörer i stan som sluter upp och arrangerar kringaktiviteter på temat, allt från Gerdahallen och Eos, till Sing Sing och Lundapride, kommer ge oss en fin ”alla-ska-med-känsla” och en folkfestlig upptakt till lördagens final, säger Åsa Jensen, projektledare på Visit Lund.

Alla är välkomna när Lund firar upptakt och final i världens största musiktävling!

Detta händer under veckan:

7 maj

19.30–20.30 Västgöta Nations husband, VG Tigers, ger oss en timmes musik!

19.30–21.00 Kom och träffa Lundapride-gänget och hör vad som är på gång!

20.30–21.00 Gerdahallen värmer upp med Mello-moves!

21.00–00.00 Semifinal 1 visas på storbildsskärm.

9 maj

14.00–16.00 Filmvisning på storbildsskärm: Sing 1

14.00–16.00 UEFA F17-EM är i stan och även Botulfsplatsen får fotbollsvibbar. Öva på fotbollsfärdigheterna med det uppställda målet och skjut prick genom målvaktsduken!

16.00–18.00 Dj-battle med unga lundatalanger.

17.00–21.00 Kom och träffa Lundapride-gänget och hör vad som är på gång!

18.00–18.45 Häng med och ladda inför Eurovisionfinalen tillsammans med Friskis Lund som bjuder in till ett schlagerpass för alla åldrar. Mellokänsla, sköna moves, rörelseglädje och endorfiner utlovas!

19.30–20.30 Quiz med ABBA-tema.

20.30–21.00 Gerdahallen värmer upp med Mello-moves.

21.00–00.00 Semifinal 2 visas på storbildsskärm.

11 maj

13.00–14.00 Karaokebaren Sing Sing bjuder in till karaoke för alla barn och familjer, vid storbildsskärmen.

13.00–15.00 Felicious styling - kom och få gratis styling av professionella frisörer. Frisörsalongen Felicious vill göra alla lundabor redo för Eurovision-finalen med glitter och glamour.

13.00–16.00 Bibliotekets lådcykel är på plats. Biblioteket har fyllt sin lådcykel med böcker och rullat ner till Botulfsplatsen, kom och träffa bibliotekarierna, bläddra bland ett gäng utvalda böcker med tema musik och mångfald.

13.00–16.00 UEFA F17-EM är i stan och även Botulfsplatsen får fotbollsvibbar. Öva på fotbollsfärdigheterna med det uppställda målet och skjut prick genom målvaktsduken!

13.00–17.00 Gör din egen Mello-skylt och få fluffigt sockervadd – med Eos Cares.

14.00–16.00 Filmvisning på storbildsskärm: Sing 2

14.30–18.30 Sjung karaoke! Karaokebaren Sing Sing flyttar till Botulfsplatsen och in i sångtältet. Ta med vänner och familj och testa på.

16.00–16.45 Häng med och ladda inför Eurovisionfinalen tillsammans med Friskis Lund som bjuder in till ett schlagerpass för alla åldrar. Mellokänsla, sköna moves, rörelseglädje och endorfiner utlovas!

16.00–17.00 Nu korar vi Lunds bäst sminkade Mello-pappa! Lundapride finns på plats och har allt för att göra pappa fin.

18.00–18.45 Jazzorkestern Simply spelar Eurovisionlåtar i nya jazzigare versioner.

19.00–20.40 Karaokebaren Sing Sing bjuder in till allsångs-karaoke – kom i stämning inför finalen. Det blir både allsång och möjlighet att själv eller tillsammans med kompisarna få stämma upp i sång!

20.40–21.00 Gerdahallen värmer upp med Mello-moves!

21.00–00.00 Finalen visas på storbildsskärm.

För mer information, kontakta gärna:

Åsa Jensen, projektledare Visit Lund, telefon: 046-3594379, e-post: asa.jensen@visitlund.se

Sebastian Jaktling, ordförande i kultur- och fritidsnämnden, telefon: 073-448 58 82, e-post: sebastian.jaktling@lund.se

Eurovisionfirandet på Botulfsplatsen arrangeras av Visit Lund på uppdrag av kultur- och fritidsnämnden, Lunds kommun.