Deltagare från 17 olika länder gör tävlingen Sweden3Days till världens mest internationella höghjulingsrace. – Det är fantastiskt roligt att kunna arrangera denna tävling i Sverige, säger arrangören Per-Olof Kippel.

Höghjulingscyklister från hela världen rullar in i Lund

Förra årets stora publiksuccé är tillbaka – höghjulingstävlingen Sweden3Days, i år med deltagare från 17 olika länder. Tävlingen äger rum den 30 juni-2 juli och två av de fyra loppen avgörs i Lund.

– Lundapubliken är redan omtalad i höghjulingsvärlden; att på första försöket bli utnämnd till världens bästa höghjulingspublik är ett gott betyg, eller hur? Det var en fantastisk dag för alla som var där förra året och det blir garanterat lika fartfyllt och glatt i år, säger Per-Olof Kippel, som är med och arrangerar Sweden3Days.

Det första av tävlingshelgens två lopp i Lund körs i Stadsparken på lördagen den 1 juli. Tävlingens första kvalheat startar kl 16.00 och nytt för i år är att studentorkestern Alte Kamereren finns på plats för att höja stämningen hos publik och deltagare. I år kommer det också att finnas både foodtrucks och souvenirer på plats i Stadsparken.

– Höghjulingstävlingen förra sommaren lockade flera tusen entusiastiska och nyfikna åskådare till Stadsparken, det blev verkligen en folkfest och det finns alla förutsättningar för att det kommer att bli minst lika spektakulärt i år, säger Per Welinder, vd för Visit Lund som är lokal partner för arrangemanget.

Söndag den 2 juli avslutas Sweden3Days med ett 2-timmars uthållighetslopp runt Nobelparken på Brunnshög. Varvet mäter 750 meter och det kommer köras väldigt många varv på ovalen som, enligt Per-Olof Kippel, är som gjord för höghjulingar.

Även för publiken är Nobelparken idealisk som tävlingsarena; överblicken över banan är fantastisk och spårvagnen stannar precis intill. Alla deltagare startar samtidigt och startskottet går kl 13.30.

Sweden3Days genomförs delvis med ekonomiskt stöd från Lunds kommuns evenemangspott och höghjulingsfesten i Lund inleds redan torsdag 29 juni, då deltagarna på eftermiddagen bjuds in till mottagning på rådhuset av borgmästare Mats Helmfrid. Efter mottagningen välkomnas deltagarna på Stortorget för att presenteras för lundaborna. I samband med presentationen finns möjlighet att få prata med deltagarna och kanske till och med få provsitta deras cyklar. Presentationen på Stortorget börjar kl 18.00.

Per-Olof Kippel, info@sweden3days.se eller 0703-02 98 75