Klostergårdens IP i Lund blir matcharena när EM-slutspelet för flickor 17 arrangeras i Sverige 2024.

Lund blir värdstad för F17-EM i maj 2024

Svenska Fotbollförbundets styrelse fattade i veckan beslut om att det blir Lund och Malmö som tillsammans blir spelorter för EM-slutspelet för F17, som Sverige ska arrangera 2024.

– Idag är vi mycket glada att kunna tillkännage Malmö och Lund som värdstäder för UEFA F17-EM 2024, och ser mycket fram emot ett samarbete med dessa kommuner och med den lokala fotbollen, säger SvFF:s ordförande Karl-Erik Nilsson.

Det kommer att vara mycket som står på spel för Europas bästa 17-årstjejer när de kommer till Sverige i maj 2024. Åtta lag kommer att delta i slutspelet och Sveriges F17-landslag kommer att vara direktkvalificerat. Lagen delas in i två grupper om fyra lag där de två bästa går till semifinal. Denna EM-turnering kommer även att fungera som Europas kval till VM för flickor 17, som avgörs senare samma år. Europa har för närvarade tre platser i VM-slutspelet, därmed kommer de båda finalisterna i EM plus vinnaren av tredjeprismatchen att kvalificera sig för VM.

– Tjejer med ambition och framtidstro, finns det något häftigare att stötta och förknippas med? Det här är fint och viktigt för Lunds utveckling som idrotts- och evenemangsstad, säger Per Welinder, VD för Visit Lund.

Det är Klostergårdens IP i Lund och Malmö IP som kommer att vara matcharenor under mästerskapet. Malmö IP ligger nära Triangelns station och vid tiden för arrangemanget kommer även Klostergården att ha en egen tågstation, så det finns bra förutsättningar för hållbara resor mellan arenorna.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att vi ska få välkomna EM-slutspelet i fotboll för F17 till Lund och Klostergården. Hela evenemanget kommer att inspirera och sprida mycket glädje till alla Lunds fotbollstjejer och -killar och till alla oss andra som tycker om fotboll. Jag är även glad över att vi kommer att skapa ett hållbart arrangemang där publiken kommer att kunna resa kollektivt mellan Malmö och Lunds nya station på Klostergården, säger Philip Sandberg (L), ordförande i Lunds kommunstyrelse.

– Det är väldigt många i kommun och föreningsliv som arbetar hårt för att skapa förutsättningar för ett levande idrottsliv i kommunen. Det är därför extra roligt när vårt gemensamma arbete uppmärksammas och vi får lov att stå värd för ett sånt här stort evenemang. Det ska vi alla vara stolta över, säger Christian Gehrmann (FNL), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Lunds kommun.

– Vi är mycket glada att UEFA för ett år sedan utsåg oss till arrangör av detta mästerskap, särskilt i ljuset av att F17-EM, som vi skulle ha arrangerat 2020, blev inställt på grund av pandemin. Detta evenemang är även väldigt viktigt för den fortsatta utvecklingen av dam- och flickfotbollen i vårt land. Det kommer att fungera som en härlig inspirationskälla för kommande landslagsgenerationer, säger SvFF:s ordförande Karl-Erik Nilsson.

För mer information kontakta:

Christine Lindgren, projektledare Visit Lund
046-359 94 55, christine.lindgren@visitlund.se