Katarina Graffman, gäst i poddens sista avsnitt, Anna Österlund, projektledare på Placebrander och Helena Görtz, turismutvecklare på Visit Lund under inspelningen av Lunds nya ambassadörsutbildning.

Lund satsar på värdskap i världsklass

Nu får Lund en egen ambassadörsutbildning i poddformat. Visit Lunds nya satsning lyfter värdskapets roll inom såväl besöksnäring som handel, och vänder sig till dem som vill ta sitt värdskap till nästa nivå.

Idag lanserar Visit Lund podcasten Lyssna på Lund – en ambassadörsutbildning som syftar till att stärka och fördjupa förståelsen för värdskapets roll inom besöksnäring och handel. Utbildningen är framtagen tillsammans med Handelsföreningen i Lund och producerad av Placebrander, med ambitionen att sprida kunskap om hur ett bra värdskap inte bara gynnar den enskilda verksamheten utan även staden i stort.

– Flera undersökningar visar att bemötandet är en av de viktigaste faktorerna vid valet av plats att resa till. Genom att ha ambassadörer som ger service och värdskap i världsklass får vi nöjdare kunder och besökare som återkommer till Lund och som kommer att prata gott om oss, säger Helena Görtz, turismutvecklare på Visit Lund.

Genom att kombinera expertinsikter och praktiska exempel från branschen är förhoppningen att lyssnaren efter utbildningen ska ha fått både inspiration och konkreta verktyg för att utveckla sitt värdskap, och i längden bidra till att skapa minnesvärda upplevelser för kunder och besökare.

Utbildningen är en fortsättning på Visit Lunds satsning för att främja det goda värdskapet som finns i staden. I somras kunde Lunds servicepersonal bli premierade med en excellent service pin, när Visit Lund tillsammans med Handelsföreningen i Lund uppmärksammade den goda servicen med en pintävling. Nu är ambitionen att ännu fler ska få upp ögonen för hur bra värdskap och minnesvärd service skapar attraktiva destinationer.

– Det är så roligt att få vara med och bryta ny mark inom värdskapsutbildning tillsammans med Visit Lund. Värdskap är något som alla bör prioritera i sina verksamheter, och jag tror och hoppas att utbildningen kan vara med och skapa ett driv och verklig förändring. Det är med stolthet jag ser fram emot att nu lansera utbildningen till alla i Lund, eller ja, alla som är intresserade av värdskap i Sverige faktiskt, säger Anna Österlund, projektledare på Placebrander.

Utbildningen är helt digital och poddformatet möjliggör för deltagaren att själv välja när och var den ska genomföras. Som ett komplement till podden, som finns att lyssna på där poddar finns, ingår även ett övningshäfte med ett antal frågor och övningar kopplade till varje avsnitt.

Övningshäftet och övrigt material finns att ta del av på visitlund.se

Mer om Lyssna på Lund
Podcasten består av fyra avsnitt på cirka 20 minuter som alla lyfter olika teman inom värdskap. Därtill gästas varje avsnitt av både experter och lokala gäster med koppling till avsnittets tema.

Avsnitt 1: Introduktion till värdskap
Gästas av Oskar Peterson, Grand Hotel Lund och Hotel Lundia, Måns Friberg, Forenom, och Helena Görtz, Visit Lund.

Avsnitt 2: Det fysiska värdskapet
Gästas av Amanda Hessle, Värdskapsbyrån, och Sofia Wilén, Tehuset Java