Den  5-18 maj 2024 väntar en stor fotbollsfest i Lund och Malmö.
Den 5-18 maj 2024 väntar en stor fotbollsfest i Lund och Malmö.

Mindre än ett halvår kvar till UEFA F17-EM på hemmaplan

Nedräkningen har börjat. Nu är det bara ett halvår kvar till premiären i UEFA F17-EM 2024. Mästerskapet spelas 5-18 maj nästa år, då framtidens legendarer samlas i Malmö och Lund för att göra upp om guldet.

UEFA F17-EM 2024 blir det första europeiska ungdomsmästerskapet på svensk mark sedan 2002, då UEFA F19-EM arrangerades. Turneringen blir blott femte gången Sverige står som värd för ett europeiskt ungdomsmästerskap.

– Att arrangera internationella mästerskap är en prioriterad fråga i Svenska Fotbollförbundets långsiktiga strategi, så vi är förstås både glada och stolta över värdskapet för UEFA F17-EM nästa år, säger Annina Åman, projektledare för internationella evenemang på Svenska Fotbollförbundet.

Mästerskapet spelas i Malmö och Lund, och värdstäderna är i full gång med förberedelser och planering för att arrangera ett så bra mästerskap som möjligt.

– Vi tycker det är jättekul att blickar och intresse riktas mot Malmö ännu en gång. Att vi till detta får vara med och ge unga tjejer möjligheten att få ta del av denna uppmärksamhet tycker vi är extra kul! Vi ser fram emot det här mästerskapet och att Malmö förblir en ständig aktör i arbetet för damidrotten, säger Michael Andersson, projektledare för Malmö Stad.

– Vi ser verkligen fram emot mästerskapet i maj. Vi känner både stolthet och glädje över att kunna lyfta flickfotbollen som är på stark frammarsch, säger Per Welinder, VD för Visit Lund.

För mer information:
Sofia Björk, Visit Lund, projektledare för UEFA F17-EM 2024
Tel: 046-359 36 24

På länken nedan har vi samlat all information gällande mästerskapet – alltifrån spelorterna och arenorna till hur kvalet fungerar, historik och vilka legendarer som spelat tidigare upplagor av turneringen. Mer information kommer att fyllas på löpande fram till turneringsstarten i maj 2024.