Så här såg det ut under A Day at the Park i Varberg sommaren 2023 då drygt 9000 åskådare fanns på plats.

Ny spännande festival till Lund i maj

Den 24-25 maj nästa kommer en helt ny musikfestival till Lund. Så sätt ett kryss i almanackan redan nu!

I maj nästa år landar en ny festival i Lund. ”A Day in Lund” slår ner bopålarna i Patrik Rosengrens park där det under två dagar väntar konserter och uppträdanden med en rad kända svenska band och artister.

– Efter en givande dialog med All Things Live har vi nu den stora glädjen att välkomna en ny och efterlängtad musikfestival till Lund, säger Johannes Björk, verksamhetschef på Visit Lund.

– Nu blir Lund ännu lite roligare. Med festivalen ”A Day in Lund” kommer vi bjuda lundabor och besökare på en riktigt härlig upplevelse samtidigt som vi stärker Lund som en av Sveriges självklara evenemangsstäder, säger Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande.

All Things Live, som ligger bakom A Day in Lund och som kanske är mest kända för numera nedlagda Big Slap, har även A Day in the Park i Varberg, Summer on i Båstad och Amaze i Smögen i sin festivalfamilj.

– A Day in Lund kommer till staden 24–25 maj med en stark nationell line-up. Platsen vi valt att arrangera festivalen på är Patrik Rosengrens park, en jättefin park som ligger centralt och i närheten av den nya tågstationen på Klostergården vilket gör förutsättningarna optimala, säger festivalgeneral Adonay Beyed från All Things Live.

– Artisterna som vi har bokat är nationellt starka och kommer göra att vi får en bra start på denna satsning vi kör i Lund.

Exakt vilka artister som kommer till Lund är hemligt fram till den 27 januari då hela festivalprogrammet kommer att presenteras.

Festivalen är delvis resultatet av ett samarbete mellan Initiativet Heja Lund! och Lunds kommun som tillsammans finansiellt stödjer evenemanget 2024 med option på att också arrangera eventet 2025 och 2026.