Vombsjösänkan är spelplats för Sveriges enda biosfärfestival.

PRESSINBJUDAN: Sveriges enda Biosfärfestival är tillbaka 10-18 september

Vi hälsar media välkomna på pressträff inför Biosfärfestivalen i Vombsjösänkan.

När? 8 september klockan 09.30
Plats? Driveriet, Hammarlunda 114, 241 64 Harlösa. Gå till karta här: https://goo.gl/maps/xqKA49TvV4aJRBeR8

I programmet finns över 50 olika aktiviteter att ta del av under festivalens åtta dagar. Upplev familjeföreställningar och konserter, kom nära natur och djur, ta del av skulpturvandring, blomsterworkshops och friluftsmåleri, bland mycket annat.

Vid pressträffen får ni träffa arrangörer och ta del av smakprov på vad festivalen innehåller. Vi lanserar det nya namnet för biosfärområdet och hur området ska utvidgas och varför. Vi bjuder på fika från den lokala kaffestugan.

För mer information/frågor och vägbeskrivning
Anna-Karin Poussart, projektkoordinator biosfärområdet Vombsjösänkan.
anna-karin.poussart@lund.se, 0709-43 29 41

Om Vombsjösänkan och Biosfärfestivalen
Arbetet med att förverkliga ett biosfärområde i Vombsjösänkan har pågått sen 2008 och hösten 2020 godkändes området som kandidatur. Under perioden 2021-23 ska området fungera som ett biosfärområde och visa att man kan leva upp till de kriterier som ställs av Unesco.

Biosfärfestivalen är en del i det arbetet och ett tillfälle där områdets lokala företagare, organisationer, föreningar och engagerade människor arrangerar aktiviteter med koppling till natur, kultur och hållbar utveckling. Biosfärfestivalen genomfördes för första gången 2021 och i år samordnas den av Visit Lund och Kulturdimensionen AB på uppdrag av Eslövs kommun, Lunds kommun, och Sjöbo kommun.