Spelfestivalen Lund 1923. AF-borgen, 25-27 augusti

PRESSINBJUDAN: Tidsresande spelfestivalen Lund 1923 tillbaka

Vi hälsar media välkomna på pressträff inför evenemanget Lund 1923 och Lunds Spelfestival som pågår 25–27 augusti.

Förra året gjorde Lund 1922 succé som en helt nystartad festival på AF-borgen där spel, historia och kultur möts i en tidsresa 100 år tillbaka i tiden. I år återvänder festivalen som Lund 1923.

Programmet fyller Lund med rollspel, brädspel, historia och mystik och har i år utökats med än fler aktiviteter: komikern Anders Jansson drog fullt hus förra året med ”rollspel på scen”. I år återvänder han tillsammans med tre spelare. Vi får också lyssna till högläsning av författaren Anders Fager och föreläsning med professor Per Faxneld om ockulta stumfilmer. Skulptören Hannes Rhodin håller workshop i tentakelskulptering och AF’s Stora salen fylls med bräd-, figur- och kortspel. Även stan lockar med 20-tals aktiviteter – temavisning av astronomiska uret i Domkyrkan och digitala stadsvandringar bland mycket annat.

Välkommen att träffa Anders Jansson, en av initiativtagarna och eldsjälarna, Johan Norrman, ordförande för Arrangörsföreningen Lunds Spelfestival, Sebastian Bergholtz, projektledare Visit Lund samt Per Welinder, VD Visit Lund.

När? 16 augusti kl 13.00

Var? Piratensalen, Grand hotel

Kontakt: Sebastian Bergholtz, projektledare Visit Lund, 046–3597401, sebastian.bergholtz@visitlund.se

Dessutom! Måndagen den 21 augusti, från kl 18:00, kommer ett event anordnat av den ideella arrangörsföreningen Lunds Spelfestival hållas på Grand Hotel. Här spelas första delen av Anders Janssons rollspel på scen. Finalen kommer sedan spelas några dagar senare, på själva festivalen. Även till denna sammankomst välkomnar vi media.

Anmäl gärna din redaktions medverkan till petra.ohlinlindeheim@visitlund.se