En av årets nyheter i Sommarlund blir Barndagen i Stadsparken där alla barn välkomnas till föreställningar men också härliga uteaktiviteter som bumperballs, hoppborg, och pyssel.

Sommarlund 2023 – nu är programmet här!

Pernilla Andersson, Sara Parkman och Daniel Lemma är några av flera folkkära namn som gästar årets Sommarlund, 17 juni-12 augusti. Över 150 programpunkter, från streetdanceuppvisning och cikusakrobatik till seniordans och barndag, överlämnas till lundabor och besökare att omfamna.

Programmet i sin helhet släpps den 2 juni. Samma kväll rullar Malmö Opera in på Stortorget och bjuder på sin lastbilsföreställning LOVE.

Starten för årets Sommarlund går i Sankt Hans backar där Lunds kommun inviger nya spelplatsen Amfin, därpå följer en härlig blandning av konserter, dans, akrobatik och teater under åtta veckors tid.

Nyheter för i år är bland annat Barndagen, 21 juli i Stadsparken, där alla barn välkomnas till konsert med Pappa Kapsyl och föreställningen Fria Fötter, men också härliga uteaktiviteter som hoppborg, bumperballs, och pyssel.

Daniel Lemma, Pernilla Andersson, Miriam AÏda är några av de välkända artister och akter som tar plats på Vita scenen i Stadsparken.

Sex olika föreställningsturnéer för barn gör nedslag runt om i hela kommunen – Digga med Dan, Gul – ful eller kul? och Fisken och Bintou är några av de.

Vi har förmånen att välkomna flera nervkittlande cirkusföreställningar och balansakter, som It’s warmer under the snow med Kaaos Kaamos och Gap of 42 med Chris Iris.

Andra helgen i augusti tackar Sommarlund för sig på ett storstilat vis, med stjärnspäckade musikakter både under fredagens Made by Lund och avslutningsvis under lördagen när Sara Parkman gästar Lunds domkyrka i samband med kyrkans 900-årsfirande.

Ett nytt inslag för året är också signaturmelodin som kommer inleda varje Sommarlund-evenemang. Från jingeltävlingen som Sommarlund gick ut med tidigare i år, hördes en vinnare – tidigare lundabon Olof Ebbesson Dehlin, under producentnamnet O-Belix Beats och artistnamnet O-Hund, plockade hem äran. Signaturmelodin är tänkt att skapa igenkänning och ge en välkomnade känsla i samband med programpunkterna.

Om Sommarlund

Sommarlund erbjuder hundratals kulturupplevelser för alla åldrar i hela Lund, hela sommaren. Nästan allt är gratis och det mesta sker utomhus på olika platser i hela kommunen. Programmet omfattar allt från musik och scenkonst till workshops och prova-på-aktiviteter. Sommarlund arrangeras av Visit Lund på uppdrag av Lunds kommun. Årets Sommarlund äger rum den 17 juni–12 augusti.

Kontakt:
Lotta Brusk, projektledare Sommarlund