Blomsterodlaren och kreatören Mia Engström öppnar sin utställning på lördag på KALK Gallery i Hammarlunda.

Sveriges enda Biosfärfestival är tillbaka – i nydöpta Storkriket

I helgen startar äntligen Biosfärfestivalen där lokala företagare, privatpersoner, hantverkare, och musiker för andra året i rad ställer till med festival i området kring Vombsjösänkan, ett område som nu fått namnet Storkriket.

På programmet finns över 50 olika aktiviteter att ta del av under festivalens åtta dagar. Upplev familjeföreställningar och konserter, kom nära natur och djur, ta del av skulpturvandring, blomsterworkshops och friluftsmåleri, bland mycket annat.

En av aktörerna som har evenemang under festivalen är Elisabet Andersson som driver Idolfs loge i Holmby, en ideell förening med tydligt familjefokus.

– Barnen är särskilt inbjudna till flera olika aktiviteter hos oss. Barnkörsång, föreställningar och rytmisk konsert, alltid i en atmosfär där barnen kan vara med och får tid till lek, säger Elisabet Andersson.

Biosfärfestivalen är en del i arbetet mot att förverkliga ett biosfärområde i området kring Vombsjösänkan, ett samarbete mellan de tre kommunerna Eslöv, Lund och Sjöbo. Parallellt med de sista förberedande dagarna inför festivalen har också beslut tagits i de tre kommunerna, kring det nya namnet för biosfärområdet och vilken geografisk yta det ska inkludera.

– Begreppet Vombsjösänkan har varit lite svårkommunicerat och geografiskt okänt, därför genomförde vi en öppen namntävling och nu har de tre kommunerna ställt sig bakom förslaget Storkriket. Namnet anknyter tydligt till alla tre kommuner, det vill säga området utgör ett kärnområde för storken. Namnet visar också på den positiva historian om återinförsel av storken i landskapet, vilket är ett viktigt symbolvärde för vad som är möjligt att åstadkomma, säger Anna-Karin Poussart, koordinator för biosfärområdekandidaturen Storkriket.

Biosfärfestivalen börjar på lördag den 10 september och pågår till och med den 18 september. Programmet i sin helhet finns på festivalens hemsida, https://vombsjosankan.se/festival/

Om Vombsjösänkan och Biosfärfestivalen

Arbetet med att förverkliga ett biosfärområde i och runt Vombsjösänkan har pågått sen 2008 och hösten 2020 godkändes området som kandidatur. Under perioden 2021-23 ska området fungera som ett biosfärområde och visa att man kan leva upp till de kriterier som ställs av Unesco.

Biosfärfestivalen är en del i det arbetet och ett tillfälle där områdets lokala företagare, organisationer, föreningar och engagerade människor arrangerar aktiviteter med koppling till natur, kultur och hållbar utveckling. Biosfärfestivalen genomfördes för första gången 2021 och i år samordnas den av Visit Lund och Kulturdimensionen AB på uppdrag av Eslövs kommun, Lunds kommun, och Sjöbo kommun.

Kontakt: Anna-Karin Poussart, koordinator för biosfärområdekandidaturen Storkriket, anna-karin.poussart@lund.se, 0709-43 29 41