Nytt rekordår för kommersiella övernattningar i Östergötland

Nytt rekordår för kommersiella övernattningar i Östergötland

När nu Tillväxtverket publicerar den slutgiltiga inkvarteringsstatistiken för Östergötland ser vi återigen att antalet övernattningar slagit rekord och att det skedde en ökning med 2 % från 2022. Siffran landade på näst intill 2.1 miljoner övernattningar och det gör Östergötland till ett av tio län i Sverige där antalet kommersiella övernattningar ökade mest under förra året.

2023 års siffror, när det kommer till kommersiella övernattningar, är de högsta som mätts under de senaste tio åren. Enbart logiintäkterna för 2023 bidrog till över 1 miljard kronor till det östgötska näringslivet.

Den största delen av ökningen (+8%) stod de utländska besökarna för och nivån är nu snart tillbaka till året innan pandemin, 2019, då antalet internationella besökare landade på 328 000. För 2023 blev siffran 305 500 och det motsvarar 15% av totalen. Tyskland är det land flest besökare utanför Sverige kommer ifrån.

Hotellen i Östergötland utgör 70 % av det totala utbudet som redovisas via inkvarteringsstatistiken och här skedde en ökning med 2 % från föregående år. Även camping, stugor och lägenheter ökande under 2023 medan vandrarhem och stugbyar minskade något.

Den nationella inkvarteringsstatistiken publiceras av Tillväxtverket och den redovisar gästnätter, kapacitet, beläggning samt gästernas hemländer för hotell, stugbyar, vandrarhem, kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter samt campingplatser i Sverige. Dessa siffror används som en av flera indikatorer för att visa på hur besöksnäringen mår i regionen och ligger som grund för planerade insatser.

Östgötsk besöksnäring i siffror

• Den slutgiltiga inkvarteringsstatistiken visar på att 2 073 317 övernattningar under 2023.
  • De utländska besökarna står för 15 % av totalen, 305 528. Flest inresande besökare kommer från Tyskland (10%).
  • Ungefär hälften av övernattningarna sker under sommarmånaderna juni-augusti.
  • Enligt senaste mätningen fanns 1.750 arbetsställen inom besöksnäringen i Östergötland som på årsbasis sysselsätter 4.545 personer (+43 % sedan 2010).
  • Den totala nettoomsättning för de östgötska företagen verksamma inom de SNI-koder som använts för att avgränsa besöksnäringen visade senaste mätningen 2021 på ett resultat på 8,5 miljarder kronor.