Linköping är en av platserna som slog besöksrekord i somras

Stark återhämtning av besöksnäringen i sommar

Besöksnäringen i Östergötland har drabbats hårt av pandemin, men under sommaren syns en tydlig återhämtning. I augusti 2021 var antalet gästnätter fem procent fler än 2019.

- Sommaren 2019 var ett rekordår för östgötsk besöksnäring, så det är positiva siffror och jätteglädjande förstås, säger Hanna Nord, strateg på Visit Östergötland.

Under pandemin har besöksnäringen upplevt många tuffa månader med färre gästnätter och mindre logiintäkter. Under 2021 har besöksnäringen fortfarande lägre siffor än normalt – men under sommaren syns en tydlig återhämtning.

I juli och augusti var antalet gästnätter drygt 20 procent fler jämfört med 2020. I juli var man nära 2019 års siffror och i augusti hade antalet gästnätter ökat med fem procent jämfört med innan pandemin. Siffrorna ser liknande ut för hotellens logiintäkter.

Då ska man komma ihåg att sommaren 2019 var ett rekordår för besöksnäringen I Östergötland.

- 2019 var all time high och vi har inte så långt dit den här sommaren. Det är jätteglädjande siffror, men det tillgodogör inte det enorma tappet i början av året.

- Sen ser vi inte alla gäster i vår statistik, utan bara de som bor på de större kommersiella anläggningarna. Under sommaren är det många som bor hemma hos nära och kära eller hyr privat, säger Hanna Nord.

Rekordsiffror i Östergötlands kommuner

Att slutet av sommaren 2021 visar upp starka siffror är inget som förvånar Visit Östergötland.

- VI hade en väldigt stark säsong 2020, när det var becksvart i många andra regioner som lever på framför allt utländska besökare. Östergötland har en tradition att ha runt 90 procent svenska besökare under sommaren. Tappet av internationella gäster fylldes ganska snabbt av inhemska.

Visit Östergötland har haft avstämningar med de östgötska kommunerna om hur sommaren varit. Här vittnar många också om ett rekordår.

- När vi pratar med olika näringar som gårdsbutiker så har de haft mycket fler besökare än normalt. Vissa logiställen upplever att de haft lite färre besökare, men här har varje besökare i stället spenderat mer. Det kan vara en effekt av att svenskarna inte har kunnat resa utomlands utan i stället valt att spendera sin semesterkassa lokalt.

Hoppas på många evenemang framöver

När restriktionerna lättat under hösten blir frågan vad som händer med besöksnäringen framöver.

- Det finns ett uppdämt behov av att göra saker som vi inte kunnat göra på två år, det kommer det nog att explodera med evenemang av olika slag. Det hoppas vi på.

Enligt Hanna Nord förutspår Visit Sweden att år 2024 kommer svenskarnas resande utomlands ha återgått till hur det var innan pandemin.

- Vi har haft en uppåtgående trend i Östergötland, men vi får inte sitta för lugnt i båten. Om de svenska gästerna går ner de kommande åren, vad fyller vi de kommersiella boendeanläggningarna med då? Vi kanske måste växla upp ännu mer mot en internationell marknad.

Konferens- och affärsresandet en utmaning

En annan stor utmaning efter pandemin för den östgötska besöksnäringen är företagsmarknaden.

- När det gäller konferens- och affärsresandet spår man tyvärr att det aldrig kommer att återgå till hur det var innan. Många företag har insett att hybridmöten fungerar, man väljer att tänka på miljön och inte skickar personal på kortare resor eller till andra länder. Det måste vi ha med i vår planering och försöka täcka upp med turister, helt enkelt.

Länk till Tillväxtverkets rapport om sommaren 2021 >>