Kolmårdens djurpark utsedd till Östergötlands kandidat för Stora Turismpriset 2020

Nordens största djurpark Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer och ett av få besöksmål för barnfamiljer som klarat att hålla öppet under 2020. Att Kolmården valt att hålla öppet betyder mycket för besöksnäringen i hela Östergötland, även om de i år inte har kunnat ta emot så många besökare som tidigare år. Kolmården omfattas inte av regelverket för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, men även om parken har tillstånd att ha öppet har de valt att lägga stort fokus på att göra det på ett ansvarsfullt och omsorgsfullt sätt. De levererar en upplevelse i högsta klass för sina besökare trots att de inte har möjlighet att bedriva ordinarie verksamhet med karuseller och shower, som annars är stora dragplåster.

Med anledning av coronapandemin så har Tillväxtverket beslutat att inte dela ut Stora Turismpriset på samma sätt som tidigare år utan utser med hjälp av de regionala besöksnäringsorganisationerna en kandidat per län som under coronapandemin arbetat med sin verksamhet på ett hållbart och innovativt sätt. Alla kandidater belönas med 10 000 kronor var och kommer att lyftas tillsammans som goda exempel.

Region Östergötland/Visit Östergötland har med hjälp av kommunernas turismansvariga fått in flera otroligt fina initiativ från regionen och utsåg Kolmården som Östergötlands kandidat till Stora Turismpriset.

”Kolmården är en viktig aktör för hela besöksnäringsbranschen i Östergötland och att de har kunnat ha öppet nu under detta tuffa år har betytt mycket för hela näringen. De har följt de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gett på ett föredömligt sätt och har trots restriktioner levererat en upplevelse av högsta klass. För detta anser vi att de är väl förtjänta att bli Östergötlands kandidat till Stora Turismpriset 2020.”
– Eva Andersson (S), ordförande i Regionutvecklingsnämnden, Region Östergötland.

Motivering: Kolmården har gjort stora och snabba förändringar i ordinarie verksamhet för att minimera smittspridning och på ett föredömligt sätt följt myndigheters beslut och rekommendationer. De har varit väldigt tydliga i sin kommunikation på bland annat hemsida och i sociala kanaler att alla i samhället har ett ansvar för att den rådande situationen inte ska få allvarliga konsekvenser för äldre och infektionskänsliga och att man ska stanna hemma vid minsta tecken på sjukdomssymptom. Samtidigt har de lyckats få besökarna att känna sig enormt välkomna till parken och väl på plats omhändertagna och trygga. En god service har levererats av personal på plats som både har skapat trygghet genom att hålla koll på att det inte blir folksamlingar men samtidigt levererat mervärde i form av personlig guidning och information vid de olika attraktionerna.

”Den här sommaren har varit en enorm utmaning för hela samhället. Trots alla restriktioner fanns det samtidigt en stor efterfrågan på säkra och roliga aktiviteter för alla barnfamiljer som skulle semestra i Sverige. Tack vare våra fantastiska medarbetare lyckades vi ställa om hela verksamheten på bara några veckor och kunde bjuda på minnesvärda Kolmårdenupplevelser på ett säkert sätt, något som var viktigt både för oss, våra gäster och regionen. Jag är därför oerhört stolt över att Kolmården har utsetts till Östergötlands kandidat till Stora Turismpriset!”
– Christine Karmfalk, VD Kolmården.

Nordens största djurpark Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer. Här får du lära dig mer om djur och natur och med ditt besök bidrar du dessutom till det viktiga arbetet för att bevara utrotningshotade djur. Kolmården är en av de största reseanledningarna i Östergötland och i kringliggande regioner.

Kontakt Kolmården:
Christine Karmfalk, christine.karmfalk@kolmarden.com, 070-285 39 10