Bastu på egen ö i skärgården föll tyska juryn i smaken (Foto: Johnny Karlsson )

Mobil bastu och tält i träd gav silver

När resemagasinet Nordis arrangerade sin ”Scandinavian Travel Award” i tyska Essen under föregående vecka så stod en östgötsk företagare på prispallen. Ostkusten kajak tog hem silverplatsen i kategorin Destinationer i konkurrens med de bästa reseprodukterna i hela Skandinavien! Det var en tur i den östgötska skärgården med kajak, tree tents och en mobil bastu föll den tyska resejuryn i smaken.

I förra veckan så arrangerades ”Scandinavian Travel Awards” för fjärde gången i Essen i västra Tyskland. I samband med en resemässa med skandinaviskt fokus så delar man årligen ut tre priser - till bästa reseanledning, bästa researrangör samt bästa websida. På plats i Essen med förhoppningar om guld var Christian Swanson som driver Ostkusten kajak:
”Det som vi på Ostkustenkajak har gjort sista åren är att ta fram en upplevelse som paketeras med boende i trädtält, mat och även bastu om man vill något vi valt att kalla ’Kajak Glamping’”

Juryn som utser pristagarna tittar bland annat på hur innovativ produkten är samt hur äkta den bedöms vara i sitt utförande. I det miljömedvetna Tyskland så pekar många trender på att morgondagens resande sker till Skandinavien, vilket både är klimatsmart och bjuder på hållbara naturupplevelser som inte kräver att man är extremt tränad. Redan idag kan vi se att tyskar står för det största antalet utländska övernattningar i Östergötland:
”Tyskland är vår viktigaste utländska marknad och att duktiga företagare uppmärksammas och prisas där är naturligtvis viktigt för hela regionen” säger Susanne H Fredriksson, chef Besöksnäring och turism på Visit Östergötland som stod bakom nomineringen av Ostkusten Kajak.

”Att som kajakföretag ha hela skärgården som sitt arbetsrum är en förmån som man ska ta vara på med ödmjuk respekt för det öppna friluftsliv vi har i Sverige”, säger Christian och avslutar, ”vi är inte intresserade av massturism utan vill att de gäster som kommer till oss ska få en genuin upplevelse och denna andraplats i konkurrens med reseupplevelser i hela Skandinavien sporrar oss verkligen till att bli ännu bättre - nästa gång blir det guld!”

(Vem vann då? Det gjorde världsberömda projektet "72 hour cabin" i Dalsland)