Bild från filmen "Bilresan"

Visit Östergötland tävlar mot Amazon i världsledande reklamtävling

Visit Östergötland är nominerade i den prestigefyllda tävlingen London International Awards för sina skruvade reklamfilmer gjorda tillsammans med Markus Reklambyrå. Som ett av tre bidrag i sin kategori tävlar Visit Östergötland mot giganterna Amazon Alexa och General Motors.

I våras lanserade Visit Östergötland ett nytt marknadsföringskoncept under namnet "Östergötland måste upplevas", framtaget i samarbete med Markus Reklambyrå. Som en del av konceptet togs en serie reklamfilmer fram som nu är nominerade i London International Awards. Filmerna är producerade av produktionsbolaget Business Club Royal och bidraget är ett av tre i hela världen som är nominerade i kategorin ”Campaign for TV/Cinema”.

–Att som aktör inom besöksnäringen få uppmärksamhet inte bara på nationell nivå utan även internationellt är såklart jättestort. Vi är så stolta över att ha vågat ta det här steget tillsammans med Markus Reklambyrå, säger Hanna Nord, strateg på Visit Östergötland.

London International Awards (LIA) är en av världens ledande tävlingar för kreativitet inom reklam och kommunikation. I årets upplaga är det totalt sex svenska bidrag nominerade men i kategorin ” Campaign for TV/Cinema” är Visit Östergötland med Markus Reklambyrå det enda svenska bidraget. Det här är första gången på tretton år som en svensk byrå utanför Stockholm eller Göteborg är nominerade i den internationella reklamtävlingen.

–Konkurrensen är tuff men vi tror stenhårt på konceptet och våra filmer. Vi siktar på guld, säger Anna Sjövall Hallin, VD på Markus Reklambyrå.

Tävlingen avgörs av en jury den 17 november i Las Vegas.

Länk till tävlingen: https://www.liaawards.com/

Om kampanjfilmerna
De inledande kampanjfilmerna ska väcka nyfikenhet och tar avstamp i konceptets grundtes - Östergötland kan inte återberättas, det måste upplevas.

Vad är det med Östergötland som skapar det där skimret i blicken, det saliga grinet och pulsen i öronen? Svårt att förklara, eller helt omöjligt. Östergötland måste upplevas.

För dig som inte råkar ha ett laboratorium i garaget. Låt dig förföras av Östergötland på nära håll istället.

Ingen älvprins i världen kan göra Östergötland rättvisa med sin lovsång, och inte vi heller. Det är nog bättre du kommer hit och ser själv.

Besöksnäringen är en viktig del för den regionala utvecklingen i Östergötland. Därför arbetar Region Östergötland, genom varumärket Visit Östergötland, med att utveckla besöksnäringen i regionen och marknadsföra Östergötland som ett attraktivt besöksmål.

Presskontakt Strateg besöksnäring Region Östergötland 010-103 65 34

Presskontakt Strateg besöksnäring Region Östergötland 010-103 43 34

Vi jobbar för ett attraktivare Östergötland

Enheten för näringslivsutveckling inom Region Östergötland arbetar med att stärka Östergötlands attraktionskraft och utveckla regionens besöksnäring. För att marknadsföra Östergötland mot nationella besökare används varumärket Visit Östergötland.
I uppdraget från den Regionala Utvecklingsnämnden, som summeras i Region Östergötlands besöksnäringsstrategi, ligger både att genomföra utvecklingsinsatser i syfte att stärka besöksnäringen och att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.

Visit Östergötland
Drottninggatan 26