Stadsvandring i Kalmar - Vandra i Vasakungarnas fotspår!

Vandra i Vasakungarnas fotspår - en spännande stadsvandring genom historiens Kalmar!

Vi erbjuder vandringar med olika karaktärer och till varje vandring finns en specialkomponerad meny som tillval. Stadsvandringarna går i centrala Kalmar.

Den 1 juli går första stadsvandringen "Kalmars kungliga dass och runda lägenheter". Visste du att Erik den XIV hade en hemlig flyktväg via det kungliga dasset på Kalmar Slott? Att det finns runda lägenheter i vattentornet? Att IRON Man blivit så populärt och lockat deltagare från 49 länder?

Onsdag den 15 juli är det dags för "Det nya Kalmar - Den nya staden". Gör sällskap med rådman Caspar Hoppenstedt på en promenad genom 1600-talets Kalmar och lyssna till berättelser och spännande livsöden. En kulturhistorisk vandring i Barockens Kalmar där stadens unika arkitektur och stadsplan på ett makalöst sätt har bevarat minnet av Stormaktstiden.

Måndag den 27 juli är det dags för "Bland storkapitalister, tändstickskungar och alldeles vanligt folk". Följ med till din mormorsmors Kalmar! En spännande sekelskiftesvandring på punschverandornas tid med nedslag i Kalmars industrihistoria, konst- och matkultur.

Till varje vandring finns en specialkomponerad meny som tillval. Vi samarbetar med Restaurang Källaren Kronan i Kalmar och maten serveras i restaurangens källarvalv från 1600-talet.

Det blir fler vandringar i sommar. Besök www.visitkalmaroland.com för mer information och bokning.
Du kan också boka genom Destination Kalmar och Destination Småland.

Företag & Grupper kan när som helst under året boka egen dag och egen guide till stadsvandringar, guidningar och rundturer i Kalmar, på Öland och i Glasriket.

• stadsvandring
  • stadsvandring kalmar
  • vandra i vasakungarnas fotspår
  • visitkalmaroland.com