PETER JÖBACK OCH HELEN SJÖHOLM TILL LINKÖPING MED I LOVE MUSICALS

PETER JÖBACK OCH HELEN SJÖHOLM TILL LINKÖPING MED I LOVE MUSICALS

I höst förenas Sveriges två största musikalstjärnor på konsertscenen på ett alldeles unikt sätt. Den 15 oktober kommer de till Linköping och Saab Arena.

Med sina röster bröt Peter Jöback och Helen Sjöholm ny mark i musikalvärlden när de slog igenom i ”Kristina från Duvemåla” 1995. Tjugo år senare turnerar de med publiksuccén ”I Love Musicals” tillsammans med den 40-man starka Stockholm Sinfonietta under ledning av maestro David White, samt gäster från Broadway och West End.

- Att kunna erbjuda dessa två musikalgiganter, sida vid sida, en oktoberkväll i Linköping känns fantastiskt. Att produktionen dessutom fylls på med gäster från West End och Broadway samt Stockholm Sinfonietta borgar för en succékväll, säger Johan Janson, projektledare Arenabolaget.

Peter Jöback och Helen Sjöholm skrev in sig i musikalhistorien med originaluppsättningen av ”Kristina från Duvemåla” som sågs av över en miljon människor. ”Guldet blev till sand” låg på Svensktoppen i 110 veckor, varav 36 på 1a-platsen!

Därefter har de båda haft mycket framgångsrika karriärer på var sitt håll. Peter Jöbacks karriär spänner över många olika genrer och han varvar platinaskivor med turnéer och internationella musikalroller. Helen Sjöholm är, precis som Jöback, dubbelt belönad med Guldmasken för sina insatser på musikalscenerna. ”Chess”, ”My Fair Lady”, ”Les Misérables” och ”Tolvskillingsoperan” är några av uppsättningarna där hon rosats för sina huvudroller.

När de båda stjärnorna i höst förenas på konsertscenen kan Linköpingspubliken förvänta sig en unik musikalisk upplevelse där två av Sveriges absolut främsta sångröster framför klassiska musikalnummer i en majestätisk produktion.

Även i denna exklusiva upplaga av ”I Love Musicals” medverkar Stockholm Sinfonietta dirigerad av maestro David White, samt gäster från Broadway och West End.

Biljetter släpps onsdag 18 mars kl 9.00 och säljs via Livenation.se, Arenabolaget.se, samt Ticnet.se.

Presskontakt:
Johan Janson, projektledare Arenabolaget, 013-190 00 10, johan.janson@arenabolaget.se
Kim Halling, Live Nation, kim.halling@livenation.se