Visitlinkoping.se har fått ett rejält lyft.

Visit Linköping lanserar ny webbplats

En webbplats tillgänglig för alla med helt ny design, inspirerande innehåll och optimerad för bra synlighet i sökmotorer. Det har varit ledstjärnor i utvecklingen av nya visitlinkoping.se, som också är ett viktigt skyltfönster för aktörer inom besöksnäringen i Linköping.

Webbplatsen visitlinkoping.se är sedan tidigare en av Sverige största offentliga destinationssajter med över 1,2 miljoner besök 2022. Nu har Visit Linköping & Co byggt nytt och lanserat en helt ny webbplats. Den nya webbplatsen har ett nytt utseende, uppdaterat innehåll och ett stort fokus på tillgänglighet.

Visitlinkoping.se, som är utvecklad i WordPress, är byggd i samarbete med OhMy Interactive och In the Cold.

-Visitlinkoping.se ger precis som tidigare inspiration till besökare och invånare. Här hittar man tips på evenemang och andra upplevelser i Linköping. Webbplatsen är också ett skyltfönster för ett par hundra företag och besöksmål inom besöksnäringen i Linköping och en viktig uppgift är att öka intresset för deras verksamheter och generera besök till deras webbplatser, säger Charlotte Magnusson, marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping & Co.

Tillgänglighet i fokus
Förutom att marknadsföra Linköping som besöks-, evenemangs- och mötesdestination blir den nya webbplattformen också en portal för flera av de verksamheter som Visit Linköping & Co hanterar. En nyhet är bland annat att webbplatsen för anläggningen Linköping Konsert & Kongress, konsertkongress.se, flyttats in på den nya plattformen och även Saab arenas webbplats, saabarena.com, kommer inom kort också att flyttas in. I samband med projektet har också kindakanal.se, som drivs av Visit Linköping & Co, fått ny skrud.

- Webbplatsen är, förutom att vara snabb och optimerad för bra synlighet på sökmotorer, verkligen en webbplats för alla, där tillgängligheten stått i fokus under hela design- och utvecklingsprocessen. Med nya visitlinkoping.se har vi tagit steget in i framtiden och har en stabil grund att bygga vidare på för att utveckla fler funktioner och tjänster, avslutar Kristoffer Sund, digital strateg och projektledare för den nya webbplatsen på Visit Linköping & Co.