Gamla Linköping är ett väldigt uppskattat besöksmål av besökare och förstärks nu som året runt-besöksmål i och med etableringen av LasseMajas Deckarhus: Foto: Visit Linköping

2022 – alla tiders rekord i gästnätter för Linköping

Efter pandemin har det blivit tydligt att antalet gästnätter i Linköping etablerat sig på en helt ny nivå. För första gången någonsin har antalet gästnätter passerat 600 000 och jämfört med med det tidigare rekordåret 2019 är det en ökning på 10 procent. Årets mest intensiva månad var juli, men vårmånaderna lockade ovanligt många besökare till Linköping.

Totalt genomfördes 625 934 gästnätter på hotell, stugor och vandrarhem under 2022. Drygt 535 000 gästnätter genomfördes av svenska besökare och 90 000 gästnätter genomfördes av utländska besökare. För första gången passerades därmed 600 000 gästnätter vilket kan jämföras med det tidigare rekordåret 2019 då 568 000 gästnätter genomfördes i Linköping. Sammantaget är det en ökning med 10 % i jämförelse med 2019. Utvecklingen visar att antalet svenskar som besöker Linköping har ökat efter pandemin och samtidigt har även de utländska besökarna återkommit, men ännu inte riktigt nått upp till prepandemiska nivåer. Den största utländska marknaden är Tyskland.

- Före pandemin hade Linköping en tillväxt i antal gästnätter 16 år i rad. Vi var inne i en mycket positiv utveckling och det är förstås glädjande att den trenden fortsatte direkt efter pandemin trots den nya globala turbulensen som växte fram under 2022, säger Johan Thorén, styrelseordförande för Visit Linköping & Co..

Tillväxten under 2022 motsvarade i princip en genomsnittlig månads totala antal gästnätter. Variationerna över året är dock stora. Flest besökare har Linköping under sommarmånaderna och trycket är lägst mellan december och februari.

- Blickar vi framåt bedömer vi att såväl andelen som antalet utländska besökare kommer att öka. Sverigebilden är positiv och vårt utbud är efterfrågat. Gällande den svenska marknaden tror vi väldigt mycket på att i närtid dra nytta av den potential LasseMajas Deckarhus tillför Gamla Linköping. Gamla Linköping är relativt okänt nationellt, men mycket uppskattat av besökare. Nu kan vi på allvar komplettera regionens redan starka utbud med Kolmården och Astrid Lindgrens Värld mot barnfamiljer. Det är långt ifrån alla städer som har skapat fler reseanledningar under pandemin, men det har Linköping, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.

LasseMajas Deckarhus, men även Linköpings nya simhall, bidrar dessutom till säsongsförlängning, eftersom båda är attraktiva inomhusaktiviteter. Linköping står därmed också bättre rustat gällande reseanledningar inför kommande höst och vinter.

Källa: Preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem. Camping, privat förmedlade stugor, Airbnb och boende hos släkt och vänner är exkluderat.

Kontakt

Jörgen Nilsson, Ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co, tel 013-190 00 71, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Johan Thorén, styrelseordförande Visit Linköping & Co, 070-833 6171

Jörgen Nilsson