Besöksnäringen i Linköping ökar för tredje året i rad

Besöksnäringen i Linköping ökar för tredje året i rad

Besöksnäringen i Linköping fortsätter att utvecklas positivt. Besöksnäringen sysselsatte drygt 1000 personer under föregående år och den turistekonomiska omsättningen ökade med 4,2 procent motsvarande 50 miljoner kronor. Den totala turistekonomiska omsättningen i Linköping uppgick till 1,26 miljarder kronor. Undersökningen har genomförts av konsultföretaget RESURS.

Den positiva trenden för besöksnäringen i Linköping fortsätter. 2013 ökade den turistekonomiska omsättningen i Linköping för tredje året i rad.

- Visit Linköping har för Linköping precis som Svensk Turism har för Sverige en målsättning att fördubbla den turistekonomiska omsättningen mellan 2010 och 2020. År 2010 var den turistekonomiska omsättningen i Linköping 850 miljoner och 2013 uppgick den till 1,26 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 48 procent sedan 2010 vilket innebär att besökare i en utökad omfattning bidrar till Linköpings utveckling. Både i attraktivitet och konsumtion, säger Jörgen Nilsson, turismchef, Visit Linköping.

Omsättningsmässigt är logi den största branschen följt av restaurang och shopping. 21 procent av den turistekonomiska omsättningen genererades av internationella besökare. De internationella besökarna (boende på hotell, stugor, vandrarhem och camping) kom framförallt från Tyskland, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Kina under 2013.

Om den Turistekonomiska modellen

RESURS äger TuristEkonomiska Modellen (TEM®), en modell för beräkning av ekonomiska, sysselsättnings- och skattemässiga effekter av resor och turism, evenemang och investeringar. RESURS har utfört effektberäkningar av turismens betydelse för samhällsekonomin totalt och fördelat på branscher, sysselsättning och skatteeffekter för mer än 230 av Sveriges 290 kommuner.

Jörgen Nilsson, Turismchef, Visit Linköping, tel 013-190 00 71

Visit Linköping är Linköpings officiella turismorganisation, med ansvar för att marknadsföra, utveckla och samordna besöksnäringen i Linköpings kommun. Under år 2013 omsatte turismnäringen 1,26 miljarder i Linköpings kommun enligt mätningar enligt den Turist Ekonomiska Modellen genomförd av konsultföretaget Resurs AB. Visit Linköping startades 2009.