Senast det var handbollslandskamp i Saab arena var 2017 då Sverige besegrade Ryssland i EM-kvalet. Foto: Visit Linköping

EM-finalrepris i handboll i Saab arena 8 mars

De svenska europamästarna och spanska silvermedaljörerna i handboll möts två gånger om i mars i EHF Euro Cup. Matchen på svensk mark kommer att spelas i Saab Arena i Linköping onsdagen den 8 mars.

Medan övriga länder kvalar till EM i Tyskland 2024 spelar de fyra direktkvalificerade länderna EHF Euro Cup under de tre kvalveckorna i höst och vår. EM-medaljörerna Sverige, Spanien och Danmark samt värdnationen Tyskland möter varandra såväl hemma som borta med start i oktober. Den 13 oktober åker Sverige till Mannheim för premiären och möter sedan Danmark i Scandinavium den 16 oktober. I mars är det sedan dags för dubbelmöte med Spanien, som Sverige besegrade i EM-finalen i Budapest i januari när det första mästerskapsguldet på 20 år säkrades.

Hemmamötet kommer att spelas i Saab Arena i Linköping den 8 mars medan returen i Spanien kommer att spelas 11 eller 12 mars. Matchen i Saab arena arrangeras av RP IF i samarbete med Visit Linköping. Senast det var handbollslandskamp i Linköping var i maj 2017 då Sverige besegrade Ryssland i EM-kvalet.

-Det känns jätteroligt att återigen få erbjuda handboll i världsklass i Saab arena. Handboll är väldigt populärt i Linköping och jag hoppas att Linköpingsborna tar chansen att titta på högklassig handboll och njuter av feststämningen i stan, säger Anders Thorén, evenemangsansvarig på Visit Linköping & Co.

- Det är en förmån att få hjälpa till med arrangemang för våra landslag i Linköping. Men vi vill göra mer, så därför har vi, tillsammans med Handbollslaget och Visit Linköping, kommit överens om att arrangera en 3-dagars handbollsfest i samband med landskampen där Saab arena blir basen och barn, ungdomar och seniorspelare får njuta av en professionell och internationell arena, säger RP IFs ordförande Sanna Thörnholm

Spanien, europamästare 2018 och 2020, har 31–27 i inbördes möten på Sverige (en match har slutat oavgjord) och hade inför EM-finalen i januari vunnit 14 av de 15 senaste matcherna mot Sverige.

– Det är ett oerhört svårt lag att möta och det som kanske har varit allra bäst den senaste tioårsperioden med fem raka EM-medaljer och medaljer i både senaste OS och VM. Även efter den generationsväxling de har genomgått har de presterat på yttersta världsnivån och därför var det oerhört härligt att få besegra dem i EM-finalen. Kanske ställs vi mot varandra igen i VM, men oavsett så får vi två tuffa matcher mot dem i mars som jag ser fram emot, säger den svenska förbundskaptenen Glenn Solberg.

För mer information, kontakta:

Anders Thorén, evenemangschef, Visit Linköping & Co, anders.thoren@visitlinkoping.se, 070-811 50 81

EHF EURO CUP
13 oktober: Tyskland–Sverige (19.00, SAP Arena, Mannheim), Danmark–Spanien
16 oktober: Sverige–Danmark (16.00, Scandinavium, Göteborg), Spanien–Tyskland
8 mars: Sverige–Spanien (19.10, Saab Arena, Linköping)
9 mars: Danmark–Tyskland
11/12 mars: Spanien–Sverige, Tyskland–Danmark