Friluftsmuseet Gamla Linköping får toppbetyg i turismundersökning

Friluftsmuseet Gamla Linköping får toppbetyg i turismundersökning

96 % av turisterna som besöker Friluftsmuseet Gamla Linköping rekommenderar andra att göra ett besök och 72 % återkommer gärna till friluftsmuseet. Det visar en undersökning som Visit Linköping genomfört i samarbete med Friluftsmuseet Gamla Linköping.

Undersökningen genomfördes i somras av företaget HUI research, och visar bland annat att andelen turister (boende utanför Linköpings kommun) utgör hela 65 % av den totala andelen besökare sommartid.  Av det totala antalet turister kommer 14 % från utlandet, och Tyskland är den absolut vanligaste nationaliteten.

Undersökningen visar att så många som 96 % rekommenderar andra att besöka Friluftsmuseet Gamla Linköping, varav 80 % rekommenderar besöksmålet starkt. 72 % av turisterna återkommer gärna fler gånger.

– Enligt undersökningen upplever turisterna friluftsmuseet som välkomnande, levande, genuint och socialt. Det är värdeord som ger mycket positiva signaler, och som stämmer överens med våra kärnvärden, säger Tina Karlsson, museichef, Friluftsmuseet Gamla Linköping.

– Kulturturism är ett av kultur- och fritidsnämndens prioriterade områden, och där är Friluftsmuseet Gamla Linköping vårt starkaste varumärke. Vi kan också konstatera att sommaren 2013 gav synergieffekter mellan de kulturturistiska besöksmålen och de stora idrottsevenemangen, som Dam-EM, vilket är särskilt glädjande, säger Karin Semberg, kultur- och fritidschef, Linköpings kommun.

Sommaren 2013 innebar nytt rekord i antalet gästnätter i Linköpings kommun. Undersökningen bekräftar den positiva utvecklingen då vistelselängden för turisterna som besökte Friluftsmuseet Gamla Linköping i somras har fördubblats i jämförelse med en motsvarande undersökning som genomfördes 2002.  År 2002 uppgick vistelselängden till 0,7 nätter och sommaren 2013 uppgick vistelselängden till 1,4 nätter. 58 % av turisterna bodde på hotell.

Den tidigare undersökningen från 2002 visade även att 40 % av de tillfrågade hade friluftsmuseet som huvudanledningen för resan till Linköpings kommun. 2013 har den siffran sjunkit till 27 %.

I undersökningen fick turisterna även en fråga om eventuella entréavgifter. Turisternas vanligaste svar blev 50 kronor för vuxna och gratis för barn. Undersökningen gjordes under friluftsmuseets högsäsong, ”Tidernas sommar”, då man erbjuder ett digert dagsprogram som gatuskådespelare,
barnaktiviteter, guidningar mm, ett utbud som turisterna alltså kan tänka sig att betala för.

– Friluftsmuseet Gamla Linköping är ett av Linköpings största besöksmål, men har en stor potential att utvecklas ytterligare. En tydlig signal på detta är att turisterna upplever att upplevelsen är värd att betala för. Intäkten kan i sin tur användas för att utveckla friluftsmuseet och därmed attrahera fler besökare utanför närområdet till Linköping, säger Jörgen Nilsson, Turismchef, Visit Linköping.

Undersökningen visar att turisterna själva beräknar sin dygnskonsumtion under besöket i Linköping till 593 kronor per dygn och person, varav 106 kronor spenderades i friluftsmuseet.

Totalt intervjuades 287 turister.

Jörgen Nilsson, turismchef, Visit Linköping, tel 013-190 00 71

Tina Karlsson, museichef, Friluftsmuseet Gamla Linköping, tel 013-20 66 61

Karin Semberg, kultur- och fritidschef, Linköpings kommun, tel 070-624 73 11

Sofia Angel, Senior Konsult,  HUI Research, tel 031-75 97 006

Visit Linköping är Linköpings officiella turismorganisation, med ansvar för att marknadsföra, utveckla och samordna besöksnäringen i Linköpings kommun. Under år 2012 omsatte turismnäringen 1,2 miljarder i Linköpings kommun enligt mätningar enligt den Turist Ekonomiska Modellen genomförd av konsultföretaget Resurs AB. Visit Linköping startades 2009.