Östgöten Felix Claar blev åttamålsskytt och var bäst på planen när Sverige senast var spelade i Linköping i mars förra året.

Handboll: Sverige mot världsmästaren i Saab arena

Det svenska herrlandslaget i handbolls första hemmamatch nästa säsong spelas i Saab arena i Linköping den 10 november. Sverige ställs mot tuffast möjliga motstånd i den andra omgången av EHF Euro Cup i form av Danmark.

– Fantastiskt roligt att få komma tillbaka till Linköping och spela. Danmark har tre VM-guld i rad, så det är verkligen en tuff motståndare, säger östgöten Felix Claar som blev åttamålsskytt och var bäst på planen när Sverige senast var spelade i Linköping.

Sverige står tillsammans med grannländerna Danmark och Norge som värd för herrarnas EM-slutspel i inledningen av 2026 och är därmed direktkvalificerat för mästerskapet, liksom regerande europamästaren Frankrike.

När EM-kvalet spelas under tre perioder i november, mars och maj nästa år kommer därför de fyra nationerna att spela EHF Euro Cup och möta varandra hemma och borta. Sverige inleder borta mot Frankrike i början av november och tar sedan emot Danmark i Saab Arena i Linköping söndagen den 10 november.

Senast Sverige spelade i Linköping var i mars förra året då Spanien besegrades med 33– 30, också det i EHF Euro Cup.

– Det var en bra match och fick revansch på Spanien och vi ser fram emot att komma tillbaka till Linköping. Att möta Danmark är alltid inspirerande, de är världsledande och det är alltid en stor utmaning och roligt att mäta sig med de bästa, säger mittsexan Max Darj.

Anders Thorén, evenemangschef på Visit Linköping:

– Det är verkligen roligt att vi återigen får en handbollslandskamp till Linköping och Saab Arena. Varje gång vi har haft handboll där har intresset varit väldigt stort och att vi denna gång kommer att få se Sverige mot Danmark är en verklig bonus.

Biljetterna till Sverige–Danmark i Linköping den 10 november släpps på Handbollslandslaget.se/biljetter den 24 maj.

HERRARNAS EM 2026

Datum: 15 januari–1 februari 2026

Värdländer: Sverige, Danmark och Norge

Värdstäder: Malmö (Malmö Arena), Kristianstad (Kristianstad Arena), Herning (Jyske Bank