Martin Garrix är en av världens absolut största EDM-artister och headlinear nu den nya festivalen Bonfire i Linköping 9-10 sep 2022.

Internationellt toppnamn till ny festival i Linköping

Idag avslöjades det att världsartisten Martin Garrix blir huvudnummer på den nya festivalen Bonfire som kommer att gå av stapeln på Stångebrofältet i Linköping 9-10 september 2022. Han får gott sällskap av Sveriges popdrottning Veronica Maggio.

Bakom festivalen står Homerun Festivals som också driver festivalerna Brännbollsyran och Bayside Festival. Bonfire är en urban cityfestival med fokus på EDM, Hip-Hop och Pop. Det är en cityfestival med ett tema kopplat till eld och höst inspirerad av Outsidelands i San Fransisco som ska sätta Linköping på kartan festivalmässigt. Festivalens primära målgrupp är studenter och en ung urban publik som stärker Linköpings profil som studentstad ytterligare.

-Vi har aktivt letat efter en ny stad för att genomföra en ny stor konceptfestival och kommit fram till att Linköping är rätt för oss. Det är en stor och progressiv stad med en ungdomlig karaktär präglad av universitetet och det saknas ett arrangemang av den här typen. Då vi dessutom fått ett mycket proffsigt bemötande av Visit Linköping och kommunen var valet enkelt säger Peter Arkhult, vd på Homerun Festivals.

Festivalen kommer att bjuda på akter av hög svensk standard och internationell nivå. Ambitionen är att locka 20 000 dagbesökare till Linköping första året och att festivalen ska bli årligt återkommande.

-Bonfire är ett mycket välkommen tillskott i Linköpings musik- och evenemangsutbud. Vi har fört diskussioner med Homerun Festivals sedan långt före pandemin. De är en seriös aktör med bra track record och jag är övertygad om att de kommer att leverera en festival i toppklass. Det visar inte minst bokningen av Martin Garrix, säger Anders Thorén, chef för möten och evenemang på Visit Linköping & Co, som kommer att ha en aktiv roll i genomförandet av festivalen.

- Bonfire ligger väl i linje med Linköpings ambitioner på evenemangs- och besöksnäringsområdet. En festival i den här klassen stärker vår profil som studentstad ytterligare och gör staden attraktiv för våra invånare. Dessutom är det positivt för besöksnäringen som haft det tufft under pandemin, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Sommaren och hösten 2022 kommer att bjuda på flera stora evenemang i Linköping. I slutet av juni genomförs SM-veckan, i augusti gör Lasse Winnerbäck sin turnéavslutning på Stångebrofältet, vecka 34 genomförs som vanligt Linköpings stadsfest, och på hösten invigs dessutom Linköpings nya simhall.

Om artisterna

Martin Garrix är en av världens absolut största EDM-artister och headlinear årligen några av världens största festivaler. Den nederländska stjärnan har flera miljarder streams på Spotify och ifjol blev han utsedd till att göra officiella låten till fotbolls-EM tillsammans med Bono och The Edge från U2. Veronica Maggio headlinear festivalens lördag. Sveriges pop-drottning är aktuell med nytt album och är en självklart lysande stjärna på en svensk festivalscen.

Biljetterna till Bonfire Festival 2022 släpps nu på söndag 14 november kl. 12.00 på bonfirefestival.se.

För mer information, kontakta:

Anders Thorén, chef Möten och evenemang, Visit Linköping & Co, 070-811 50 81, anders.thoren@visitlinkoping.se