Skelett, spöken och zombies lär skymtas vid Kinda kanal nästa helg. Foto: Happy Events

Kinda kanal i Halloweenskrud 29-30 oktober

Nästa helg byter Kinda kanal-området vid Stångs magasin skepnad och blir spelplatsen för ”en rysmysig upplevelse för hela familjen”. Bakom evenemanget står Visit Linköping med syftet att levandegöra vattnet även utanför högsäsong.

Lördagen 29 och söndagen 30 oktober mellan kl 17-21 kommer stråket mellan Stångs magasin och Stångebron att förvandas till "en rysmysig upplevelse" med pumpor, marschaller, ljuseffekter, skådespelare m.m. AB Kinda kanals kontor blir ett spökhus och M/B Stockholm, som ligger vid kaj, kommer att få ny besättning och passagerare…

Evenemanget är anpassat för barnfamiljer och har fri entré. Konceptet har hämtats från ”Halloween i Industrilandskapet” som genomfördes i Norrköping förra året. Happy Events är arrangörer på uppdrag av Visit Linköping & Co. Utöver detta byter MS Kind skepnad till Spökbåten och erbjuder två spökturer varje kväll med start på lördagen 29 oktober och med sista turen onsdag 2 november.

-Visit Linköping har inom ramen för Kickstart Linköping ett uppdrag att levandegöra vattnet i staden året runt och denna satsning är ett led i detta arbete. Förra året startade vi i mindre skala med Spökbåten M/S Kind och växlar nu upp, säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

-Det är både kul och viktigt att området kring Kinda kanal i centrala Linköping lever upp även utanför sommarsäsongen. Det skapar rörelse och har en positiv påverkan för de aktörer inom besöksnäringen som ligger längs vattnet och i innerstan, säger Lena Fältros, vd på AB Kinda kanal.

Förutom den extra satsningen på Halloween 29-30 oktober erbjuds många andra halloween-aktiviteter i Linköping under höstlovet. Lovet avslutas med Klossfestivalen i Saab arena 5-6 november.

För mer information, kontakta:

Jörgen Nilsson, Ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co, tel 013-190 00 71, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se