Linköpings slotts- och domkyrkomuseum är ett av besöksmålen som figurerar i Tidsresan. På bilden Leo Swanström och Melinda Eriksson från Linköping som medverkar i filmen. Foto: Filmfinity

Klockverket på domkyrkan i Linköping snurrar bakåt i tiden - nytt grepp för att marknadsföra kulturhistoriska besöksmål

Ta med dina barn och gör en hållbar tidsresa mellan fem kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Det är innehållet i den kampanj som Visit Linköping & Co nu lanserar för att få fler barnfamiljer att upptäcka Linköpings kulturhistoriska besöksmål - på ett hållbart sätt.

Linköping har en rik historia och många besöksmål i staden baseras på just det kulturhistoriska arvet. Fem av dem knyts nu ihop i en ny reklamfilm med hållbart resande som lanseras av Visit Linköping & Co. Östergötlands museum, Domkyrkan, Slotts- och domkyrkomuseet, Gamla Linköping och Flygvapenmuseum figurerar alla i filmen Tidsresan där två barn i kronologisk ordning besöker de fem platserna och får uppleva allt från stenålder till nutid med hjälp av magi.

- Det moderna hållbara resandet görs med kollektivtrafik. Det är förstås också hållbart att uppleva våra starka befintliga besöksmål och att nå dem via en och samma busslinje, som precis som besöksmålen är väldigt prisvärd. Det är lätt att bli hemmablind och exempelvis ligger den stora majoriteten av Linköpings hotell inom promenadavstånd till Resecentrum och Stora Torget. Denna möjlighet har mig veterligen inte paketerats tidigare och har heller aldrig varit viktigare än nu, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.

Barnen i filmen reser med Östgötatrafiken som knyter ihop alla besöksmålen och gör det enkelt att ta sig emellan dem.

-Vi arbetar hårt med att uppmuntra fler att resa hållbart till olika typer av aktiviteter och det är positivt att kollektivtrafiken kan möjliggöra att fler kan uppleva exempelvis Tidsresan även utan att välja bilen. Vi ser mycket positivt på att Visit Linköping & Co alltmer uppmuntrar besökare till hållbart resande och tillsammans med dem och några andra aktörer lanserade vi också hållbara vandringar i våras, säger Lina Thurfjell på Östgötatrafiken.

Besöksmålen längs Tidsresan erbjuder aktiviteter som passar för hela familjen och är anpassade för barn i olika åldrar. Flygvapenmuseum är det sista stoppet på resan.

-Tidsresan är ett kreativt sätt att uppmärksamma och tillgängliggöra våra kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Då vi som besöksmål har liknande målgrupper kan vi erbjuda en större helhet för besökarna genom att samverka. Det ska bli väldigt roligt att se vad kampanjen resulterar i, säger Noomi Eriksson, museichef på Flygvapenmuseum.

Kampanjen kommer att rulla främst genom annonsering i sociala medier och riktas till barnfamiljer i Östergötland med omnejd.

- Nu vrider vi tillbaka klockverket på Domkyrkan för framtiden. Vi menar att en resa tillbaka i tiden med Östgötatrafiken i kulturhistoriska Linköping är en mycket klok investering för framtidens resande, avslutar Jörgen Nilsson.

Fakta:
Tidsresan är producerad av Visit Linköping & Co i samarbete med Filmfinity. Medverkar i filmen gör Melinda Eriksson och Leo Swanström från Linköping. Besöksmålen som ingår är Östergötlands museum, Domkyrkan, Slotts- och domkyrkomuseet, Gamla Linköping och Flygvapenmuseum. Enklast är att välja buss nummer 6 med Östgötatrafiken från Resecentrum eller Stora Torget vilket ligger nära de tre första besöksmålen, för vidare transport till Gamla Linköping och Flygvapenmuseum.

Filmen hittar du på www.visitlinkoping.se/tidsresan

Prisexempel Tidsresan:

Familj med två vuxna och två barn yngre än sex år:

24-timmarsbiljett med Östgötatrafiken med tillsammansrabatt 20 procent: 86,40 kr

Inträden: Östergötlands museum 220 kr, Slotts- och domkyrkomuseum 160 kr.

Total kostnad: 466,40 kr = 116,60 kr per person

För mer information:

Jörgen Nilsson, Ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co, tel 013-1900071, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Noomi Eriksson, Museichef, Flygvapenmuseum, 013-495 97 08, noomi.eriksson@flygvapenmuseum.se

Lina Thurfjell, strategisk affärsutvecklare, Östgötatrafiken, tel 010-434 00 56, lina.thurfjell@ostgötatrafiken.se

Jörgen Nilsson

Ansvarig besöksnäring Besöksnäring 076-5269737