Lars Winnerbäck släpper ny musik och har turnépremiär i Linköping

Lars Winnerbäck släpper ny musik och har turnépremiär i Linköping

Väntan är över! Nytt album med Lars Winnerbäck kommer den 27 september och i höst blir det arenaturné med premiär i Saab Arena 2 november.

Det har gått tre år sedan Lars Winnerbäck släppte hyllade albumet ”Granit och morän”. En avskalad konserthusturné, en storslagen sommarturné 2018 och en film har han hunnit med sedan dess. Som en av Sveriges mest älskade artister är han aldrig långt borta.

2019 blir ett riktigt Winnerbäck-år. Den 27 september släpps ett nytt album och i höst blir det stor arenaturné i både Sverige och Norge. Turnépremiär i gamla hemstaden Linköping och som en stor final kommer Winnerbäck för första gången till Globen i Stockholm.

"Jag har haft en väldigt lugn och inspirerad höst och vinter. Skivan har ännu ingen titel, men den blir lite av en roadtrip genom Sverige, kärleken, samhällsklimatet, döden och alperna.”, säger Lars Winnerbäck.

"Det känns jättekul att Lars Winnerbäck återigen väljer att ha sin turnépremiär i Linköping, inför sin hemmapublik. Det är alltid nånting extra när Winnerbäck kommer till stan och många minns nog fortfarande konserterna på Linköping Arena 2016 och 2018. Det här blir höstens höjdpunkt", säger Emma Tördahl, projektledare på Visit Linköping & Co.

Det har gått mer än 20 år sedan Winnerbäck presenterade sig med debutskivan ”Dans med svåra steg”. Med lika delar vemod som popsånger har han på 11 album satt fingret på en hel generations känslor. I september kommer efterlängtad ny musik.

Bakom Winnerbäck på höstens turné står ett eminent band bestående av: Jerker Odelholm - bas, Staffan Johansson - gitarr, Carl Ekerstam - gitarr, Therese Johansson - gitarr/sång, Jonna Löfgren - trummor och Tomas Hallonsten - keyboard.

Biljetter släpps 12 april 10:00 via visitlinkoping.se

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information, kontakta:

Emma Tördahl, projektledare Visit Linköping & Co, 0765-25 61 40

Presskontakt United Stage: