Linköpings FC tar över ledningen av Winning Ground Fotbollsfestival 2017

Linköpings FC tar över ledningen av Winning Ground Fotbollsfestival 2017

Damallsvenska Linköpings FC tillsammans med föreningarna BK Tinnis, Hjulsbro IK, BK Derby och IK Östria Lambohov tar över arrangörskapet för Winning Ground Fotbollsfestival. Fotbollsfestivalen äger rum den 4-6 augusti 2017 och arrangeras för tjejer 10-12 år.

Winning Ground Fotbollsfestival startade 2014 efter Dam EM 2013 i Sverige och hade som motto ”winning ground” -att vinna mark för flick- och damfotbollen i Sverige. Namnet har levt vidare i festivalen och grundar i att alla ska vinna mark då inga poäng räknas och alla är vinnare. För att kompensera att traditionellt finalspel saknas får istället alla lag uppleva känslan av att tåga in på Linköping Arena likt ett allsvenskt lag eller landslag och spela en finalmatch.

Östergötlands fotbollsförbund har under tre år utvecklat och drivit Winning Ground Fotbollsfestival och lämnar nu med varm hand över till elitlaget och breddföreningarna att utveckla fotbollsfestivalen ytterligare.

- Ambitionen var redan från början att försöka etablera idén kring festivalen under tre års tid, för att sedan kliva tillbaka och ta en mer stödjande roll, menar Thomas Kölnäs, kanslichef på Östergötlands fotbollsförbund. Tanken med en festival där vi betonat andra värden än resultat är också helt rätt i tiden. Med elitklubbens starka varumärke och spelare som förebilder och breddföreningarnas engagemang och förståelse för ungdomsfotbollens villkor ses detta som en vinnande kombination.

- Vi har trott på idén från början, och det ska bli spännande att fortsätta utveckla festivalen, tycker Christian Jonsson, Hjulsbro IK.

- Linköpings FC är mycket glada att ha fått uppdraget att projektleda festivalen och satsar på att redan till nästa år bygga vidare och utveckla festivalen ytterligare med spännande matcher och häftiga upplevelser både för spelare, ledare och besökare säger Maria Hagström Klubbdirektör i LFC.

- Vår målsättning är att bli världens största flickturnering och kunna locka lag även utanför Sveriges gränser, säger Maria Hagström

Festivalen innefattar även en fotbollscamp för tjejer i ålder 13-15 år, där man får känna på hur det är att leva som ett proffs och bli tränad av elitspelare och tränare i Linköpings FC.

Läs mer om Winning Ground Fotbollsfestival på: www.winningground.se

För mer information:
Maria Hagström, Klubbdirektör LFC
maria.hagstrom@linkopingfc.com, 0705- 32 48 04

Thomas Kölnäs, Kanslichef ÖFF
thomas.kolnas@osterg.rf.se
, 010 - 476 50 60

Christian Jonsson, Hjulsbro IK
christian.jonsson@hjulsbroik.se
, 0708-76 83 36

Anders Thorén, Eventproduktionchef Visit Linköping & Co
anders.thoren@visitlinkoping.se, 0708-11 50 81

Winning Ground Fotbollsfestival kommer av att ”Winning Ground” var mottot för Uefa Women´s Euro 2013 – att dam och tjejfotbollen skulle vinna mark före, under och efter mästerskapet. Redan sedan första året utsågs inga slutvinnare i Winning Ground Fotbollsfestival utan ambitionen är att alla ska ha vunnit mark. För att kompensera att traditionellt finalspel saknas får istället alla lag uppleva känslan av att tåga in på Linköping Arena likt ett allsvenskt lag eller landslag och spela en finalmatch.