De tre vinnarföretagen som prisades på Besöksnäringsdagen. Från vänster Gulle Demir, Brasserie Grand, Malin Ohlin, LasseMajas Deckarhus och Andreas Landén, Restaurang Jord. Foto: Visit Linköping & Co

Linköpingsföretag prisade för sina insatser i besöksnäringen

I samband med Besöksnäringsdagen i Linköping idag delade Visit Linköping & Co ut priser till flera Linköpingsföretag inom besöksnäringen som utmärker sig särskilt inom hållbarhet, nytänkande och värdskap. Två restauranger och en familjeattraktion blev vinnare.

Idag arrangerades Besöksnäringsdagen av Visit Linköping & Co på Linköping Konsert & Kongress. Deltog gjorde över 160 personer från besöksnäringen i Linköping och övriga Östergötland. Under eftermiddagen belönades några företag för sina insatser i besöksnäringen under 2023 i kategorierna Årets hållbara, Årets nytänkare och Årets bästa värdskap.

-Vi har många framgångsrika företag inom besöksnäringen i Linköping, som jobbar hårt varje dag för att ge sina gäster och besökare en bra upplevelse. De är positiva förebilder och genom dessa utmärkelser vill vi inspirera andra företag inom näringen, berättar Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

I kategorierna Årets hållbara och Årets nytänkare fick inbjudna till Besöksnäringsdagen nominera sina favoriter och en jury bestående av Anna Holmlund, Linköpings Innersta, Therese Rahnel, Visit Östergötland, Clara Rehnström, ALMI Östergötland och Jörgen Nilsson, Visit Linköping & Co har utsett vinnarna.

Som Årets hållbara utsågs Restaurang Jord och Årets nytänkare blev LasseMajas Deckarhus (läs motiveringar i slutet av pressmeddelandet). Övriga finalister i kategorin Årets hållbara var Festival of the Midnight Sun och Gamla Linköping och i kategorin Årets nytänkare Just wood och O’Learys Linköping.

I kategorin Årets värdskap har vinnarna utsetts inom ramen för projektet Värdskap Linköping där Visit Linköping & Co och Linköpings Innersta undersökt hur det står till med värdskapet hos 195 verksamheter i city och på andra turistintensiva platser i Linköpings kommun. I somras genomfördes för tredje gången en mätning av företaget Better Business genom metoden mystery shopping. De tre företag som fick bäst betyg i undersökningen prisades på galan. På tredje plats kom HiFi-klubben, tvåa blev Humlans Gröna och Brasserie Grand kammade hem förstaplatsen.

-Det här är ett otroligt viktigt kvitto på att det vi gör uppskattas av våra gäster. Upplevelsen av mat & dryck blir så mycket bättre när atmosfär och värdskap är på topp. Vi är ödmjuka utifrån utmärkelsen och vet att värdskap är en färskvara. Vi jobbar ständigt med frågan, men wow vilken härlig känsla det ändå är att vara bäst, säger Andreas Demir, som äger och driver Brasserie Grand.

Motiveringar

Årets hållbara: Restaurang Jord

Årets hållbara har en sällsynt genuin passion för det nära, det gröna och framför allt det vilda och tar stort ansvar för vår gemensamma framtid. Flera gånger tidigare har vinnaren prisats med svenska och nu senast internationella utmärkelser. Tack för att ni sätter Linköping och hållbarhet i fokus på den gastronomiska världskartan.

Årets nytänkare: LasseMajas Deckarhus

Årets nytänkare har på rekordtid skapat en modern familjeattraktion på en plats i Linköpings dåtid. Här dras besökaren in i en digifysisk upplevelse baserad på ett stort engagemang för läslust och lärande. Ni har redan placerat Linköping på den internationella kartan och är en attraktion i linje med Framtidsstaden Linköping.

För mer information, kontakta:

Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, VIsit Linköping & Co, 013-190 00 71

Andreas Demir, ägare Brasserie Grand, 070-8469190

Malin Ohlin, platschef, LasseMajas Deckarhus, malin.ohlin@lassemajasdeckarhus.se

Andreas Landen, ägare, Restaurang Jord, andreas@restaurangjord.se

Jörgen Nilsson