LKPG BEATS CUP 2014

LKPG BEATS CUP 2014

Arenabolaget presenterar stolt tillsammans med Linköpings ungdomar och på uppdrag av Kultur- och fritidsnämnden LKPG Beats Cup 2014! Den 8 november skapas en heldag för ungdomar där en tuff futsalturnering avslutas med en grym konsert som får Linköping att gunga!

- Det krävs hårt arbete för att en framgångsrik idé ska förverkligas till något bra. LKPG Beats har skapats i samverkan mellan kommunen, Arenabolaget och ungdomar och är ett exempel på vad som kan åstadkommas med gemensamma krafter, säger Rebecka Gabrielsson, Folkpartiet, en av initiativtagarna till dagen.

Dagen börjar med en futsalturnering i Campushallen, där matcher kommer att spelas under hela dagen. Turneringen är öppen för publik och startar klockan 10.30. Efter att vinnarna är korade byts Campushallen och futsal mot Backstage och konsert.

- Vi på Arenabolaget är stolta över att vara med och möjliggöra det nya ungdomsarrangemanget LKPG BEATS CUP, och hoppas på att det här ska inspirera till fler liknande samarbeten, säger Emma Högström, projektledare på Arenabolaget.

På kvällen intar några av svensk hiphops hetaste namn Backstage. Inga mindre än Linda Pira, Stor, Dani M och The Salazar Brothers gästar för att göra en favorit i repris och få taket att lyfta!

Stor är veteran, Linda Pira är den hårda nykomlingen, Dani M är rapparen som på rekordtid har blivit en stjärna och The Salazar Brothers är bokstavligen talat svensk hiphop. Piras kritikerrosade debutalbum "Matriarken" tog publiken med storm och hon belönades med Grammis för Årets nykomling 2013. Stor belönades med en Grammis i kategorin Årets hiphop/soul tidigare i år och nu väntar publiken på debutalbumet från Dani M som släpps senare i år.

-  Vi fem ungdomar som är med och arrangerar dagen tycker att det är viktigt att dra ihop alla stadsdelar i Linköping. Linköping måste bli ett och vi vill göra något för ungdomarna. Vi gör inte detta endast för vår egen skull utan för att ungdomarna i Linköping ska få känna samhörighet, det är en fördel för att vår stad ska utvecklas och få ett gott rykte. Vi ser fram emot att få vara delaktiga i årets grymmaste evenemang, avslutar Garine Abraham, en av de medarrangerande ungdomarna.

Presskontakt Arenabolaget:
Emma Högström, Projektledare Arenabolaget, 013-190 00 09, emma.hogstrom@arenabolaget.se