Foto: Emma Andersson

NärCon Sommar 2016 får sin bästa lineup av innehåll någonsin!

Cosplays ambassadör tillika TV-kändisen Yaya Han samt pionjären Kamui Cosplay sätter guldkant på Skandinaviens mest späckade cosplayschema. Årets upplaga av NärCon Sommar bjuder dessutom på vår största matfestival någonsin samt en stor esport-satsning med kval till IeSF World Championship!

NärCon är synonymt med cosplay i Sverige, och årets upplaga av NärCon Sommar på Linköpings Universitet, mellan 28-31 juli, kommer inte att göra någon besviken! Förutom över 8 000 färgglada cosplayare varje dag bjuder vi också på 8 unika färgsprakande shower för allt från nybörjare till några av världens bästa cosplayare!

- Vi har verkligen lagt fokus i år på att skapa Europas bästa cosplay. Förutom våra klassiska tävlingar Cosplay Novice, Intermediate & Master, har vi också två olika sketchtävlingar där deltagarna underhåller publiken, samt vårt nya format team cosplay, där ett lag av personer tillsammans gör en cosplay, säger Samuel Anlér, grundare och projektledare för NärCon Sommar.

Kronan på verket och en explosiv avslutning av eventet är de Nordiska Mästerskapen i cosplay, Nordic Cosplay Championship. 13 deltagare från alla nordiska länder representerar sina hemländer i norra europas största cosplaytävling, som direktsänds i SVT2.

- De tävlande kvalar till NCC i sina respektive länder, och konkurrensen är stenhård,berättar Samuel. I år har vi haft ett rekordstort antal deltagare som försökt kvala till NCC, och intresset för tävlingen ökar för varje år. Förra året tv-sändes tävlingen för första gången och Elin Jacobsson ifrån Sverige kammade hem förstapriset och blev internationellt uppmärksammad för sin prestation. I år är prestigen och insatserna därför ännu större!.

Ett annat koncept NärCon utvecklar i år är matfestivalen. Den var populär både 2014 och 2015, och i år utökas den rejält! Förutom klassisk festivalmat så är Foodtrucken Yatai på plats och serverar fantastisk japansk mat, Random Ramen kommer erbjuda nudlar för alla och Bubble Tea fixar de godaste dryckerna!

NärCons sista stora attraktion är VM-kval i Hearthstone, Counter-Strike: Global Offensive & League of Legends. Tävlingarna är öppna för alla, och vinnarna i varje spel får resa och boende till IeSF World Championships i Jakarta, där de tävlar om totalt $54.000!

NärCon är en spel- och cosplayfestival som arrangeras två gånger om året. Festivalen har existerat sedan 2002, då eventet hölls i Örebro innan en flytt skedde 2011. Ett vinterevenemang startade 2013, men sommarevenemanget i juli är det största. Med 8 000 besökare förra året hölls det under fyra dagar på campus Valla på Linköpings universitet. I år träffas över 8 000 entusiaster på samma plats. Det unika med NärCon är att det är en drogfri festival som hyllar nörd- och skapandekulturen och ger en fysisk mötesplats för människor med digital intressen.

Om Cosplay
Cosplay kommer ursprungligen ur uttrycket “costume play” och går ut på att med hjälp av fantasifulla dräkter efterlikna karaktärer från serier, filmer eller spel. Skillnaden från “vanlig maskerad” är att den utklädda går in till fullo i sin karaktär och gestaltar denna på scenen, men även utanför. Utstyrslarna är oftast helt handgjorda och många av entusiasterna har lagt ner hundratals timmar på sitt arbete. I Nordic Cosplay Championship bedöms dels de tävlandes hantverksskicklighet samt deras förmåga att gestalta sin valda karaktär på scenen under deras framträdande.

Om Nordic Cosplay Championship
För fjärde året i rad hålls Nordic Cosplay Championship under den fyra dagar långa spel- och cosplayfestivalen NärCon Sommar i Linköping. Tidigare år har såväl Danmark som Norge och Finland tagit hem förstapriset. Det är tre tävlande från varje nordiskt land som kvalat in och gör upp om titeln som bäst i Norden. Tävlingen sänds live på SVT1 klockan 23.00 fredagen den 24:e juli.

Kontakt
Samuel Anlér, Projektledare NärCon Sommar 2015, samuel.anler@narcon.se, 0737-390249
Anders Thorén, Eventproduktionschef Visit Linköping & Co, anders.thoren@visitlinkoping.se, 013-190 00 11

Pressfoton:
Ange fotografens namn vid publicering. Namnet hittar ni i anslutning till respektive foto.

• Nordic Cosplay Championship 2015, deltagare: http://bit.ly/28YvcJ2
  • Nordic Cosplay Championship 2014, scenshow: http://bit.ly/292oBAw