Fler aktiviteter vid någon av Linköpings två kanaler är något som efterfrågas av Visit Linköping & Co i den lista över reseanledningar som bolaget tagit fram. Bilden är tagen vid Stångån/Kinda kanal. Foto: Visit Linköping & Co

Nio idéer som borde bli verklighet i Linköping

Kickstart Linköping – Linköpings kommuns satsning på att få igång hjulen i besöksnäringen efter pandemin – är i full gång. I samband med detta har Linköpings besöksnäringsbolag Visit Linköping & Co tagit fram en lista med idéer som skulle kunna bli verklighet i Linköping. Syftet är att inspirera aktörer att göra verklighet av idéerna.

Genom Kickstart Linköping investerar Linköpings kommun 10 miljoner kronor under 2021 och 2022 i insatser som bidrar till att turister ska vilja besöka Linköping på både kort och lång sikt. Företag kan ansöka om medel för att utveckla nya produkter eller för att investera i större utvecklingsprojekt.

Även i sommar förväntas svenskarna resa mycket i Sverige och det stora intresset för naturupplevelser och det småskaliga och hållbara är här för att stanna. Genom att erbjuda fler attraktiva upplevelser kan vi få besökarna att stanna längre tid på samma plats, vilket både är bra för miljön och för våra besöksnäringsaktörer, säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co och operativ ansvarig för Kickstart.

Flera företag har redan kommit in med bra produktidéer som fått Kickstartstöd, men Visit Linköping & Co ser potential för fler ansökningar. För att ytterligare stimulera idéer till ansökningar har bolaget satt ihop en lista över reseanledningar, produkter och erbjudanden som de ser saknas i Linköping idag, och som bedöms ha stor potential. Listan är inriktad på privatresemarknaden, där Linköping behöver vässa sig ytterligare för att attrahera den ökande mängden inhemska resenärer.

– Vi vet att det finns många duktiga entreprenörer och företagare där ute som kan inspireras av idéerna eller har ännu bättre idéer. Det är helt enkelt läge att prova sådant som tidigare inte ansetts vara möjligt. För nya reseanledningar finns det goda möjligheter till stöd genom Kickstart Linköping, där vi särskilt premierar hållbara och innovativa produkter och nya samarbeten mellan aktörer, fortsätter Jörgen Nilsson.

---------------------------------------------------------------------------------------

Visit Linköping & Co:s lista över önskeprodukter i Linköping

Övernattning i träd
Efterfrågan på annorlunda naturboenden verkar omättlig. Allt från lyxigare varianter till enklare. Vindskydd, trädkojor, husbåtar eller tältkåtor – ju mer udda design desto bättre!

Färdiga turer för naturnybörjare eller Robinson-wannabees
Ute är det nya inne sägs det. Och Linköping har både öar, vackra sjöar och mörka skogar. Då allt fler familjer ger sig ut i naturen har ett stort sug skapats även hos naturovana föräldrar att ge sina barn en äkta nära naturen-semester. På andra änden av skalan finns de lite mer hardcore naturfantasterna som kanske istället söker en tuff överlevnadsupplevelse. Vilken än målgruppen är ska det vara enkelt att boka, bekvämt och välpaketerat.

Tematiserat hotell
Då slaget om besökarna blir allt hårdare, behöver boendeanläggningar och hotell bli mer än bara en plats där man sover. Visst vore det fantastiskt att övernatta i ett helt hotell inspirerat av flyg, kända artister eller sagofigurer? Givetvis paketerat med digitala upplevelser på samma tema.

Hubbar för naturupplevelser
Förra sommaren såg vi en explosionsartad ökning av cykelturer längs Göta kanal och paddling och vandring stod högt på många svenskars agenda. Drömmen vore fler ”naturhubbar” att utgå ifrån där besökaren har tillgång till allt från matupplevelser, vandring, mtb-cykling, paddling och boende. Självklart också kryddat med tjänster som bagagetransport, matpaket eller cykelhämtning.

Fler aktiviteter vid kanalerna och våra sjöar
Ibland sägs det att Linköping saknar vatten. Men faktum är att vi har inte bara en, utan två, kanaler, vilket gör oss smått unika. Lägg därtill fantastiska sjösystem i anslutning till kanalerna. Det finns stor potential att nyttja vattnet och dess omgivningar för aktiviteter i vatten och på land. Flytande kiosker, nya båtturer, nya vattensporter, båtuthyrning, vinteraktiviteter. Allt är möjligt!

Nya dragare i citykärnan
Linköpings citykärna har blivit prisad flera gånger, men för att hålla sig relevant och intressant behöver nya upplevelser adderas – inte minst i e-handels- och distansarbetstider där butikslokaler annars riskerar att bli tomma. Ju mer unikt desto bättre. Takvandringar, lokala och exotiska smakupplevelser, pub med flygtema, linbana genom stan, zipline från Belvederen, världens längsta loppis, nya mötesplatser, Guide Michelin-prisad restaurang, virtuella eller fysiska lekparker – endast fantasin sätter gränser!

Fler ställplatser
Förra sommaren dök det upp husbilar i alla vrår och vi såg dem överallt längs vägarna. Efterfrågan på attraktiva ställplatser är stor och det finns ett fortsatt stort behov av nya ställplatser både i centrala och mer lantliga lägen.

Digitala upplevelser till nästa nivå
Digitala guidningar med inslag av Augmented eller Virtual reality finns redan idag. Men vad finns bortom detta? Linköping är staden där du möter framtiden och kryllar av innovativa teknikföretag. Detta behöver få genomslag även för att förhöja upplevelser för våra besökare såväl på landsbygd som i stad. Inte för teknikens egen skull, utan för upplevelsens!

Smidigare bokning
Idag är det en självklarhet för många att en produkt ska finnas bara ett klick bort och vara enkel att boka digitalt. Tyvärr är det inte alltid så inom besöksnäringen. Vi efterlyser därför teknik och plattformar som är enkla att använda både för den enskilde företagaren och för kunden. Helt enkelt bättre digital infrastruktur.

Mer information om Kickstart Linköping finns på www.visitlinkoping.se/kickstart

För mer information, kontakta:

Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co, 076-526 97 37, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se