Nico Nauta och Jenny Ökvist Irwin på East Sweden Convention Bureau kan kostnadsfritt hjälpa lokala mötesägare att attrahera stora möten till regionen. Foto: Johanna Demir Photography

Ny webbplats ska attrahera fler kongresser till Östergötland

Nu lanseras en ny webbplats som ska underlätta i arbetet med att attrahera fler större nationella och internationella möten och kongresser till Östergötland. Bakom webbplatsen står East Sweden Convention Bureau, ett regionalt samarbete vars främsta uppgift är att attrahera mötesbokare att förlägga sina möten i Norrköping och Linköping.

East Sweden Convention Bureau är ett samarbete mellan Norrköpings kommun, Linköpings kommun, Region Östergötland och ett drygt 30-tal andra partners bestående av mötes- och boendeanläggningar, mötesbokare och de båda flygplatserna i Östergötland. Målet är att attrahera nya större möten till regionen, såväl internationella som nationella. Något som man har lyckats bra med under åren.

Under pandemin har mötesbranschen dock varit hårt drabbad och flera större möten och kongresser som var planerade i Östergötland har blivit uppskjutna eller inställda det senaste året. Enligt många bedömare kommer en omställning att ske efter pandemin, med fler digitala möten såväl som hybridmöten (en blandning av fysiska och digitala möten). Men det råder ingen tvekan om att den kunskapsförmedling möten innebär kommer att kvarstå och East Sweden Convention Bureau blickar därför framåt.

-Stora möten och kongresser har en planeringshorisont på upp till fem år och därför ser vi goda möjligheter att attrahera nya möten de kommande åren. Därför har vi bland annat passat på att arbeta fram vår nya hemsida som verktyg så att vi stärker oss i konkurrensen. Stora möten bidrar till turistekonomiska effekter, samtidigt som de tillför ny kunskap och sätter regionen på kartan, säger Jenny Ökvist Irwin, affärsutvecklare, och ena halvan av duon som utgör East Sweden Convention Bureau.

Den nya webbplatsen har som främsta uppgift att informera om East Sweden Convention Bureaus tjänster för så kallade potentiella mötesägare. Det kan handla om en forskare på LiU, en offentlig tjänsteman eller en förening som vill attrahera ett nationellt eller internationellt möte till regionen.

-Att vi samarbetar med en lokal mötesägare är den viktigaste framgångsfaktorn för att attrahera ett möte till regionen. Vi hjälper kostnadsfritt till med allt ifrån att skriva en ansökan, etablera kontakter eller att hitta en lämplig plats för mötet och dess kringaktiviteter. Att vara värd för ett stort möte kan exempelvis attrahera kompetens och nya forskningsresurser eller driva opinion i en viktig fråga, berättar Nico Nauta, affärsutvecklare på East Sweden Convention Bureau.

East Sweden Convention Bureau (ESCVB) har medverkat till att attrahera drygt 130 möten till regionen, framförallt nationella och internationella föreningsmöten där ledtiden mellan ansökan till genomförande av mötet är relativt lång, ofta ett flertal år. ESCVB är den enda av 22 svenska convention bureaus som representerar två städer.

Den nya webbplatsen hittar du på www.escvb.se

För mer information, kontakta:

Jenny Ökvist Irwin, affärsutvecklare, East Sweden Convention Bureau, Tel 073- 0201487, jenny.irwin@escvb.se