P2 i parken livesänder konsert med Norrköpings Symfoniorkester och Rickard Söderberg under Linköpings Stadsfest

Norrköpings Symfoniorkester är tillbaka på Borggården under Linköpings Stadsfest, den här gången tillsammans med Rickard Söderberg. Sveriges Radios program P2 i parken livesänder i år konserten med Pernilla Eskilsdotter som programledare.

I augusti är det åter dags för ett av Linköpings största evenemang, Linköpings Stadsfest, och staden kommer att fyllas med musik, kultur och idrott.

Den 22 augusti är P2 i parken för första gången på plats under Linköpings Stadsfest tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. Med sig har man den norska dirigenten Cathrine Winnes som under våren är aktuell i SVT-serien “She Composes Like A Man”. Konsertens vokalist är ingen mindre än den folkkära operasångaren, debattören och tv-profilen Rickard Söderberg. Tillsammans bjuder de på klassisk musik, opera och musikalpärlor. Pernilla Eskilsdotter från "Klassisk morgon" i P2 leder programmet som direktsänds i P2 kl 19.03-20.30 den 22 augusti.

- P2 i parken på sommaren är som en musikens motsvarighet till kosläpp om våren. Vi får alla, musiker, publik och programledare komma ut i sommarhagen och njuta efter att ha varit inomhus hela vintern, säger Pernilla Eskilsdotter som programleder P2 i parken.

- P2 i parken kommer att direktsändas från stora scenen på Borggården vilket måste vara den bästa platsen för detta arrangemang, vid slottet, med stadshuset och Domkyrkan som kuliss. Det säger Claes Lauritsen, projektledare för Linköpings Stadsfest.

Norrköpings Symfoniorkester som gör ca 80 konserter varje år, varav många på Linköping Konsert & Kongress men även i resten av Sverige och världen, bjuder nu in till konsert med fri entré under Linköpings Stadsfest. Rickard Söderberg är en av Sveriges mest välkända operasångare som även genom medverkan i Melodifestivalen, Körslaget och som samhällsdebattör gjort sig känd hos en bredare publik och är idag en mycket folkkär artist.

- Både Norrköpings symfoniorkester och Sveriges Radio har medverkat under Linköpings Stadsfest tidigare på varsitt håll, men det ska bli roligt att göra något tillsammans med de båda. Att P2 i parken gästas av Rickard Söderberg är pricken över i. I Linköping är vi många som fortfarande minns hans fantastiska framträdande på Stora Torget under Musikhjälpen 2015 när han tillsammans med Linköpings studenter och hela torget framförde Stad i Ljus. Magkänslan är att det blir en magisk sommarkväll, fortsätter Claes Lauritsen.

Evenemanget P2 i parken är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Norrköpings symfoniorkester och Linköpings Stadsfest.

Mer om Linköpings Stadsfest
Linköpings Stadsfest är Linköpings största evenemang som årligen drar mellan 250 000-300 000 besökare till staden och arrangeras i år 21-25 augusti.

Under veckan fylls Linköping av olika aktiviteter för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, musik, kultur, sport, prova-på-aktiviteter och mycket, mycket mer.

Mer information om Linköpings Stadsfest 2019 presenteras kontinuerligt på linkopingsstadsfest.se och facebooksidan ”facebook.com/linkopingsstadsfest”.

För mer info kontakta
Claes Lauritsen, projektledare Linköpings Stadsfest, 013-190 00 14, claes.lauritsen@visitlinkoping.se
Maths Broberg, projektledare P2 i Parken, 070-624 56 44, maths.broberg@sverigesradio.se
Helena Nordander, producent Norrköpings symfoniorkester, 073 503 29 93