Gyllene Tiders avskedsturné var ett av sommarens stora evenemang i Linköping som lockade många besökare. Foto: Fredrik Schlyter

Rekordår i antal gästnätter för Linköping

2019 blev en ny toppnotering i antal gästnätter för Linköpings kommun. Totalt genomfördes 568 662 gästnätter på hotell, vandrarhem och i stugor, vilket är en markant ökning med 7,6% i jämförelse med förra året. 81% av gästnätterna genomfördes av svenska besökare och 19% av utländska besökare.

Antalet gästnätter genomförda av svenska besökare uppgick till 462 304 och ökade med 11,2% medan antalet gästnätter genomförda av utländska besökare uppgick till 106 358 men minskade med -5,5%. De största utländska marknaderna under 2019 var USA, Tyskland, Kina, Danmark och Storbritannien.

- Linköping har återigen haft ett rekordbra år gällande antal gästnätter i kommunen. Särskilt sommaren visade en väldigt stark tillväxt av svenska besökare. En generell förklaring är att svenskarna i hållbarhetens tecken reste mer i Sverige under sommaren. För Linköpings del berodde det dock framförallt på flera publikdragande evenemang i Linköping och övriga regionen, säger Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef, Visit Linköping & Co.

Antalet gästnätter i Linköping ökade för 16:e året i rad och med den 7,6%-procentiga ökningen visade Linköping en dubbelt så hög tillväxt än den genomsnittliga för riket, vilken uppgick till 3,4 %.

- Linköping fick under 2019 utökad boendekapacitet och fler boendeanläggningar öppnar upp under 2020. Fler och fler aktörer tror på Linköping och väljer att investera här, men samtidigt måste näringslivet och kommunen arbeta tillsammans för att utveckla fler reseanledningar för att fortsätta den positiva utvecklingen, säger Roshan Malalatunga, hotelldirektör på Scandic & ordförande för Hotellföreningen i Linköping

Källa: Preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem. Camping, privat förmedlade stugor, Airbnb och boende hos släkt och vänner är exkluderat.

För mer information, kontakta

Jörgen Nilsson, Affärsutvecklingschef, Visit Linköping & Co, tel 013-190 00 71, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Roshan Malalatunga, Hotelldirektör på Scandic & Ordförande för Hotellföreningen i Linköping, tel 0709-735773, roshan.malalatunga@scandichotels.com