Rekordsommar för Linköping!

Rekordsommar för Linköping!

Sommaren 2013 innebar nytt rekord i antalet gästnätter i Linköpings kommun. Totalt genomfördes 137 431 gästnätter under juni, juli och augusti vilket innebär en ökning med 7,3% i jämförelse med samma period föregående år.

Sommaren 2013 blev generellt sett en rekordstark period för besöksnäringen i Linköping. Totalt ökade antalet gästnätter i Linköpings kommun med 7,3%. I jämförelse ökade Sverige med 2,3% medan Östergötland ökade med 3,9% under samma period. Sommarens rekord innebar att 137 431 gästnätter genomfördes i Linköpings kommun under juni, juli och augusti. Under samma period förra året genomfördes totalt 128 141 gästnätter.

- Receptet för sommaren 2013 var en lyckad kombination av härligt svenskt sommarväder och väl utförda internationella evenemang. Under sommaren arrangerades bland annat tre europeiska mästerskap med UEFA Dam-EM i fotboll, Lag-EM för damjuniorer i golf samt junior-EM i vattenskidor. Samtidigt var sommarvädret gynnsamt vilket medförde att fler valde att sola lite extra på hemmaplan istället för att resa på solsemester utomlands, säger Jörgen Nilsson, Turismchef på Visit Linköping.

Den positiva utvecklingen för Linköpings besöksnäring håller i sig.

- Linköping har haft en positiv tillväxt när det gäller gästnätter under en längre period, men det är särskilt glädjande att vi för andra året i rad märker en klar tillväxt under sommarmånaderna, säger Antonio Da Costa, ordförande i Linköpings hotellförening.

Statistiken omfattar boende på hotell, stugbyar och vandrarhem. Statistiken produceras av Statistiska Centralbyrån (SCB).

Kontakt

Jörgen Nilsson, Turismchef, Visit Linköping, tel 013-190 00 71, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Antonio Da Costa, General Manager, Quality Hotel Ekoxen, tel 0708-337001, antonio.dacosta@choice.se

Visit Linköping är Linköpings officiella turismorganisation, med ansvar för att marknadsföra, utveckla och samordna besöksnäringen i Linköpings kommun. Under år 2012 omsatte turismnäringen 1,2 miljarder i Linköpings kommun enligt mätningar enligt den Turist Ekonomiska Modellen genomförd av konsultföretaget Resurs AB. Visit Linköping startades 2009.