​​​Rekordstarkt halvår för Linköping!

​​​Rekordstarkt halvår för Linköping!

Tillväxten i antal gästnätter i Linköpings kommun är fortsatt rekordhög. Under årets första sex månader ökade antalet gäster med 13 procent och totalt genomfördes 221 105 gästnätter på Linköpings hotell, stugor och vandrarhem.

Tillväxten och utvecklingen av Linköpings besöksnäring fortsätter framåt. Drygt 25 000 fler gästnätter genomfördes på årets första sex månader i jämförelse med samma period förra året. Svenska gästnätter står för en tillväxt på 13 procent medan antalet utländska gästnätter har ökat med 11 procent i jämförelse med föregående år.

- Linköping är precis som större delen av Sverige inne i en stark tillväxtfas inom besöksnäringen. Samtliga sex inledande månader har visat på tillväxt i Linköping och särskilt utmärkande är att antalet kinesiska besökare har ökat med 29 procent i jämförelse med samma period föregående år, säger Jörgen Nilsson, turismchef, Visit Linköping.

I Sverige ökade antalet gästnätter med 7 procent under samma period. Statistiken omfattar övernattande gäster på hotell, stugbyar och vandrarhem. Statistiken produceras av Statistiska Centralbyrån (SCB).

Kontakt;

Jörgen Nilsson, turismchef, Visit Linköping, 013 - 190 00 71