​​SM i Nationellt luftgevär 2015 till Linköping

Linköpings Skytteförening har av Svenska Skyttesportförbundet återigen fått det hedrande uppdraget att arrangera SM i den olympiska grenen luftgevär.

SM-tävlingarna pågår under helgen, 31 oktober – 1 november 2015 i Linköpings Skytteförenings skyttehall i Trädgårdstorp i Malmslätt. I hallen utövas såväl gevärs- som pistolskytte med både krut och luft samt bågskytte. Ungdomsverksamheten är betydande i alla tre sektionerna.

Till tävlingarna kommer att ha ca 250 starter med skyttar från hela landet. Givetvis kommer anhöriga och åskådare ha fina möjligheter att följa tävlingarna på plats. Inbjudan till tävlingarna når ca 1100 skytteklubbar med 85 000 medlemmar i Sverige. Tävlingarna kan följas i realtid via vår hemsida.

http://www6.idrottonline.se/LinkopingsSF/. Hela Sverigeeliten i luftgevär är givetvis på plats. Under SM tävlingarna beräknar vi det att det kommer att avlossas mer än 14 000 skott. Det säger ju en del om storleken på arrangemanget det också.

Tävlingen är uppdelad i fem klasser: Junior (stående skytte), Senior (stående skytte), Seniorer (sittande skytte), Veteraner (stående skytte), Veteraner (sittande skytte). Det kommer med andra ord att medverka skyttar från 13 års ålder och uppåt.

Linköpings Skytteförening som är huvudarrangör leder tävlingarna, som samtidigt även genomförs i Umeå med ett 30 tal skyttar från Sveriges nordligaste del, för att på så sätt spara på såväl vår miljö som deltagarnas tidsplanering, utan onödigt resande. Rapportering och uppföljning sker online via internet.

Från Linköping deltar Markus Madsen som är flerfaldig Svensk mästare samt etablerad Landslagsskytt sen flera år tillbaka. Markus har deltagit på flera världscuper i år samt VM och EM. Tom Axelsson är även han en mycket bra skytt som har skjutit flera år i Juniorlandslaget. Han är förstaårssenior i år och har tagit hem flera lag SM till föreningen tillsammans med Marcus.

Flera skyttar som tränar hos oss under sina universitetsstudier kommer att delta bl.a. Mattias Sjöström som nyligen är hemkommen från tävlingar i Korea där han deltog i Universiaden, en tävling som betecknas som Student OS. Deltagare är studenter som genomför eftergymnasial utbildning. Johanna Johansson som också varit med i Juniorlandslaget och bland annat vunnit Junior SM. Hon är idag även en stor tillgång för föreningen då hon är funktionär och främst hjälper våra stående skyttar. Sedan har vi vår duktige Junior Jakob Asplund som går på skyttegymnasiet i Sävsjö.

Föreningens senior och veteranskyttar Conny Axberg och Göran Eriksson med många medaljer i prisskåpen kommer givetvis att delta och försvara föreningens färger.

Leverantörer inom sporten kommer att finnas på plats. Åskådare och media kommer att kunna följa tävlingarna direkt och via resultattavlor. Enklare förtäring kommer att finnas tillgänglig för tävlande och åskådare.

Välkomna

För frågor och kontakter vänligen kontakta Linköpings Skytteförening:

Ann Persson (Medieansvarig för SM 2015) Tfn: 070-695 3035 ann.persson@engstromsbil.se

Lennart Korsfeldt (Tävlingsledare SM 2015) Tfn: 073-515 3701 lennart@mabena.se

Visit Linköping är Linköpings officiella turismorganisation, med ansvar för att marknadsföra, utveckla och samordna besöksnäringen i Linköpings kommun. Under år 2014 omsatte turismnäringen 1,2 miljarder i Linköpings kommun enligt mätningar enligt den Turist Ekonomiska Modellen genomförd av konsultföretaget Resurs AB. Visit Linköping startades 2009.