Hemmasonen Gabriel Sandör var först över mållinjen på SM i Linköping 2019.

SM i triathlon avgörs i Linköping 2020

SM i triathlon är tillbaka i Linköping i sommar. Den 7 juni 2020 kommer svenska mästerskapen i triathlon över sprintdistansen och stafett att gå i Linköping.

Linköping Triathlon arrangerades för första gången i juni 2019 och blev en stor succé med närmare 700 deltagare.

"Vi är jätteglada att SM i triathlon är tillbaka i Linköping i juni. Sist var det väldigt härlig stämning i Linköping och framför allt runt Stångebro där start, mål och växlingsområdet var och även kommer vara i år. Det är ett häftigt och publikvänligt evenemang som jag hoppas att många tar chansen att komma och titta på för att heja fram både motionärer, barn och Sveriges triathlonelit," säger Viktoria Löfvenborg, eventkoordinator Visit Linköping & Co.

Emma Varga, svensk mästarinna som till vardags pluggar på Linköpings Universitet, är glad över att mästerskapet återvänder till Linköping.

"En välorganiserad tävling på hemmaplan med fantastiskt publikstöd och utmanande bana gör att jag ser fram emot att tävla här nästa sommar igen!"

Arrangemangsansvarig Üve Hillep ser fram emot få arrangera Linköping Triathlon igen.

"Tillsammans med den lokala medarrangören NocOut hoppas vi kunna lyfta tävlingen ytterligare. Likt årets tävling kommer vi erbjuda distanser och klasser som är anpassade så att alla kan delta: barn- och ungdom, motionärer i alla åldrar och elit. Det kommer att bli en ordentlig idrottsfest utanför Saab Arena."

För mer information, kontakta:

Viktoria Löfvenborg, eventkoordinator, Visit Linköping & Co, 0765-486851, viktoria.lofvenborg@visitlinkoping.se