Stångebro Here we go!

Stångebro Here we go!

Den 11 augusti tar musiken över Stångebrofältet i Linköping. Det blir en helkväll med grym musik och härligt häng. Sommarkvällen förgylls av Movits svängiga blandning av jazz och hiphop, Maxida Märaks unika mix av tunga beats och jojk samt Erik Lundins förmåga att måla upp berättelser genom rap. Vi ses på Stångebro den 11 augusti. Biljettsläpp idag 10:00. Here we go!

- Det känns mycket kul att få presentera ett så namnkunnigt artistpaket på Stångebrofältet i augusti. Stångebro Here we go är en satsning på att utveckla arrangemang som riktar sig mot en yngre målgrupp. Vi ser verkligen fram emot en härlig sommarkväll och ett Stångebrofält fyllt med skön musik och riktigt många besökare, säger Anders Thorén, Eventproduktionschef på Visit Linköping & Co.

Maxida Märak
Det finns många lager av Maxida Märak; artist, musikproducent, skådespelare och människorättsaktivist. Endast 27 år gammal har hon redan en mångfacetterad bakgrund där hon bland annat skrivit musik och medverkat i Dramaten-föreställningen Den e vi, Martina Haags film Glada hälsningar från Missångerträsk och Sveriges Radios radioteater Dagbok från Gallok. Förra sommaren fick svenska folket lära känna hennes historia i Sommar i P1. Hösten 2016 släpptes debut EP:n “1” och Maxida var huvudrollsinnehavare i SVT-serien Midnattssol. I hennes musikskapande blandar Maxida Märak elektroniskt med jojk och rap, där hon integrerar Sápmis och Sveriges popkulturer på ett unikt sätt.Med EPn 1 fortsätter Maxida Märak att leverera nyskapande hiphop.

Erik Lundin
Med en ny EP precis släppt ger sig Erik Lundin ut på turné under våren 2017. Erik Lundins berättelser tar oss in i härvan av identitet, ekonomi, kamp och strävan som en ung svart mans liv i samtidens Sverige. Epn ”Suedi” som bland annat innehåller den omtalade singeln ”Annie Lööf” släpptes den 6 November 2015 och har hyllats av kritiker och lyssnare. 2016 fick Lundin priset för “Årets Hip Hop / Soul” på P3 Guld och Grammis för “Årets Textförfattare” och “Årets Hip Hop / Soul” och nyligen tog han emot priset som “Årets Textförfattare” på Musikförläggarnas Pris. I november släpptes uppföljaren till ”Suedi”, EPn ”Välkommen Hem”, som precis som föregångaren är producerad av Mats Norman, och med ett aningen mörkare sound fortsätter Erik Lundin att skildra historier som om det vore noveller.

Movits
Movits har under hela tiden rört sig både framåt och bakåt i sitt sound, samtidigt som texterna, har gått från någon slags melodisk och dialektal lekfullhet, nu är mer punkiga och råa. Movits! nya album är mer av ett “fuck you” än vad något av deras tidigare har varit, samtidigt som de har behållit sin charm och viljan att få folk att hoppa och dansa i stora klungor framför festivalscener. Movits! står alltid med en fot stadigt i samtiden medan den andra skuttar hejdlöst mellan genrer och tidsepoker, skriver Hassan Ramic om Movits! fjärde album “Dom försökte begrava oss, dom visste inte att vi var frön” som släpptes 2015.

Stångebro Here we go den 11 augusti kickar igång konsertkvällarna på Stångebrofältet i augusti. Sedan tidigare hälsar vi Per Gessle välkommen den 12 augusti och Let´s spend the night togheter med bl a Veronica Maggio, Weeping Willows och Hurula den 19 augusti. Vi ses på Stångebrofältet i sommar!

För mer information:
Anders Thorén Eventproduktionschef Visit Linköping & Co