LasseMajas Deckarhus i Gamla Linköping var ett av tillskotten för Linköpings privatturism under 2023.

Turism: Linköping störst i Östergötland på gästnätter

2023 blev ett riktigt bra år för Linköpings besöksnäring. Totalt genomfördes 695 766 gästnätter i Linköping på hotell, stugor, vandrarhem och camping under året, vilket är den högsta noteringen någonsin. Jämfört med 2022 är det en ökning med 3,1 procent. Tillväxten beror framförallt på en fortsatt positiv utveckling under sommarmånaderna och fler utländska besökare.

Tillväxten och utvecklingen av Linköpings besöksnäring fortsätter med full kraft. Under 2023 ökade antalet gästnätter genomförda av utländska besökare tydligt. Totalt genomfördes 99 237 gästnätter av utländska besökare, vilket motsvarar en ökning med 9,7 procent. De största utländska marknaderna var USA, Tyskland och Nederländerna. Antalet gästnätter genomförda av svenska besökare ökade med 2,4 procent och totalt genomfördes 588 252 gästnätter.

– Linköping har verkligen utvecklats som destination och framförallt är skillnaden påtaglig sommartid. Fler och fler besökare hittar till oss. Det märks tydligt på såväl Stora torget mitt i Linköping som hos oss som verkar på Linköpings landsbygd, säger Jonas Ridderström, VD på Vårdnäs Stiftsgård och vice ordförande i Linköpings hotellförening.

Den regniga sommaren gynnade aktörer inom Linköpings besöksnäring som erbjöd aktiviteter med tak över huvudet. Samtidigt fick Linköping ett tillskott av nya starka reseanledningar för privatresenärer, exempelvis: .

• LasseMajas Deckarhus öppnade i Linköping och belönades omgående ett internationellt pris.
    • Östergötlands museum utsågs till Årets museum i Sverige.
    • Restaurang Jord fick som första restaurang i Östergötland en stjärna (grön) i Guide Michelin
    • Gamla Linköping ökade antalet besökare till 450 000 och blev därmed Sveriges femte mest besökta museum
    • Nya Tinnerbäcksbadet öppnade
    • Utställningen Titanic: The Artifact Exhibition blev en succé med 45 000 besökare

– 2023 var ett mycket starkt år för Linköping, som därmed återigen har flest gästnätter i Östergötland. Senaste och enda gången tidigare som detta inträffat var för tio år sedan. 2023 genomfördes många positiva satsningar som Linköping som destination kommer att ha nytta av flera år framöver, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.

Fakta om statistiken:

Källa: Preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem, camping och privat förmedlade stugor. Airbnb och boende hos släkt och vänner är exkluderat.

I statistiken gör man ingen skillnad på syftet med resan, utan såväl affärsresenärer som privatresenärer ingår i gästnattsstatistiken.

De kommuner med flest gästnätter i Östergötland under 2023 var;

Linköping: 695 766

Norrköping: 682 679

Motala: 138 574

Vadstena: 127 247