Dizzy, Jelassi och Kaliffa uppträder på Borggården på lördag kväll.

Ungdomssatsning lyfter Linköpings stadsfest

Linköpings Stadsfest gör tillsammans med arrangörsgruppen Gähda och UngPuls en stor satsning för ungdomar lördagen 27 augusti. Det blir en fortsättning på det lyckade samarbete som inleddes 2019. På scen på Borggården denna gång står Jelassi, Dizzy och Kaliffa.

Efter ett par års pandemiuppehåll är Linköpings stadsfest nu igång. De fyra dagarnas festligheter avslutas med en konsertkväll med artisterna Jelassi, Dizzy och Kaliffa på Borggården på lördag 27 augusti. Arrangemanget är ett samarbete mellan Linköpings kommuns verksamhet UngPuls, arrangörsgruppen Gähda och Visit Linköping – ett samarbete som inleddes redan 2019.

-I samband med stadsfesten 2019 körde vi en konsertkväll på Borggården som blev väldigt lyckad och som drog många ungdomar från olika delar av Linköping in till stan. Vi ville därför bygga vidare på detta koncept även inför årets stadsfest, säger Anders Thorén, evenemangsansvarig på Visit Linköping.

Linköpings kommuns verksamhet UngPuls är en plattform där unga får utöva och genomföra sina passioner och drömmar genom att förverkliga sina idéer. Några av de som kunnat göra detta är fem ungdomar som bildat arrangörsgruppen Gähda.

- Det är ett win-win-samarbete. Ungdomarna i Gähda har koll på vilken musik målgruppen vill ha och får möjlighet att testa sina vingar, vi inom UngPuls har kontakten med ungdomar genom vår verksamhet och Visit Linköping har stor erfarenhet av att arrangera konserter, säger Viktoria Wisén, samordnare på UngPuls.

Tidigare på lördagskvällen uppträder också Tarraband med sångerskan Nadin Al Khalidii spetsen tillsammans med Östgöta Blåsarsymfoniker och arrangörernas förhoppning är att få en mixad publik med både äldre och unga som rör sig i stan.

- Det kommer att bli en riktigt härlig kväll med grymma artister, hälsar Gähda-gänget.

Mer om artisterna

P3 Guldprisade Jelassi är det unga hiphopfenomenet från Farsta som sedan tonåren hängt i studior och skrivit lyrik. 2018 började det talas om henne då hon dök upp på låten 20 lax ihop med DJ Black Moose, Ozzy och Michel Dida. Samma år fick hennes egen låt Inte konsti spridning på Youtube och året därpå släpptes så rättvist haussade debutsingeln Keff båt. Under P3 Guld 2021 vann Jelassi pris för Framidens Artist. Jelassi släppte singeln Cappuccino juni 2021 i samarbete med L1NA inför släppet av hennes debutalbum Dom och framförde även låten på Allsång på Skansen juli samma år. I november 2021 öppnade Jelassi för Zara Larsson under hennes hyllade arenaturné.

Dizzy är den 22-årige artisten från Rågsved som blivit P3 guld nominerad inom kategorin ”Årets HIPHOP” för sitt unika projekt ”DIZZY FLACO” tillsammans med stjärnproducenten Manny Flaco. Dizzy ligger bakom hitlåtarna ”BARA OM NI VISSTE”, ”HÄRIFRÅN”, ”ZUTTLUKTEN” m.fl. Han har varit en aktiv artist sedan 2019 och snabbt byggt upp ett stort antal lyssnare och fans genom sitt sätt att skriva texter som beskriver dagens samhälle och sin förmåga att bemästra olika musikstilar.

Hoffmaestro-medlemmen Kaliffa Karlsson är en klart lysande stjärna på den svenska hiphop- och reggaescenen. ”Helt seriöst”, ”Tippa på tå”, ”Spontanitet” och ”Kalibrera” är bara några exempel på hits som Kaliffa levererat sedan solokarriärens start år 2014. Hans unika sound är en fusion av reggae, dancehall och pop som lockar över 300 000 lyssnare i månaden på Spotify. Megahiten ”Helt seriöst” kammade hem årets låt på P3 Guld och har 49 miljoner streams på Spotify samt över 10 miljoner visningar på YouTube.

Mer om Linköpings Stadsfest

Linköpings Stadsfest är Linköpings största återkommande evenemang som årligen drar runt 300 000 besökare och arrangeras i år 24-27 augusti.

Under veckan fylls Linköping av olika aktiviteter för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, musik, kultur, sport, prova-på-aktiviteter och mycket, mycket mer.

För mer information, kontakta:

Anders Thorén, evenemangschef, Visit Linköping & Co, anders.thoren@visitlinkoping.se, 070-811 50 81