Unik konsert med Östgöta Blåsarsymfoniker och Magnus Carlson på Linköpings Stadsfest

Vi kan nu stolt presentera ett helt unikt inslag på Linköpings Stadsfest. Östgöta Blåsarsymfoniker skapar en konsert tillsammans med Magnus Carlson och kliver upp på Borggårdens scen fredag 24 augusti under Linköpings Stadsfest.

– Vi är oerhört glada över att få spela på Linköpings Stadsfest, säger tf länsmusikchef Friederike Gerlach. Att höra Magnus Carlson tillsammans med Östgöta Blåsarsymfoniker blir en upplevelse för hela året! Vi kommer med färska arrangemang som kommer att eka friskt i sommarkvällen. Till vardags har Östgötamusiken hela regionen som arbetsfält. Alla våra musiker ingår i mindre ensembler och tillsammans ger de flera hundra konserter varje år.

På Linköpings Stadsfest framträder Östgötamusikens sjutton heltidsanställda musiker under ledning av chefsdirigenten Christoffer Nobin. Blåsarsymfonikerna kompletteras med ett väloljat kompband med Johan Landqvist, känd bland annat från "Så ska det låta", vid pianot.

– Östgötamusiken har anor från 1500-talet och spelar musik i alla stilar för alla östgötar, avslutar Friederike Gerlach.

Den som inte hört talas om Magnus Carlson och hans magiska stämma innan, gjorde det definitivt efter artistens deltagande i TV-succén "Så Mycket Bättre" 2016. Magnus Carlson, som i decennier frontat Weeping Willows, fick ordentlig fart på sin solokarriär och i fjol kom tredje egna plattan "Den långa vägen hem”, vilken rosades i media och gick rakt in på Topplistans förstaplats. Sedan dess har han åkt på flera, ofta utsålda, turnéer både som soloartist och tillsammans med Weeping Willows.

- Det känns väldigt kul att tillsammans med Östgöta Blåsarsymfoniker och Magnus Carlson få bjuda Linköpingsbor och besökare på den här unika konserten. Det kommer att bli en mäktig konsert på Borggården, säger Claes Lauritsen, projektledare för Linköpings Stadsfest.

Det blir totalt fyra kvällar med konserter på Borggårdens scen under Linköpings Stadsfest. Sedan tidigare är det klart med RIX FM Festival på onsdagen, Norrköpings Symfoniorkester på torsdagen, Rhys på fredagen och Molly Sandén på lördagen.

Mer om Linköpings Stadsfest
Linköpings Stadsfest är Linköpings största evenemang som årligen drar mellan 250 000-300 000 besökare till staden och pågår i år mellan tisdag 21 augusti och söndag 26 augusti.

Under veckan fylls staden av olika aktiviteter och händelser för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, musik, kultur, sport, prova-på-aktiviteter och mycket, mycket mer.

Mer information om Linköpings Stadsfest 2018 presenteras kontinuerligt på linkopingsstadsfest.se och facebooksidan ”facebook.com/linkopingsstadsfest”.

För mer info kontakta

Claes Lauritsen, projektledare Linköpings Stadsfest, 013-190 00 14, claes.lauritsen@visitlinkoping.se