Bilden är tagen vid Hospitalstorget, som är en av hållpunkterna i Visit Linköpings digitala guidning "The Lost Ciry of Linköping". Foto: Visit Linköping

Visit Linköping lanserar nya digitala guidningar

Humor och historia är teman när Visit Linköping & Co presenterar två nya digitala guidningar i Linköping. Besökaren kan välja på äventyr i Linköping city (för den som vågar) eller en vandring i Berg med platsens historiska utveckling i fokus. Guidningarna har tagits fram i samarbete med komikern Ben Kersley och historieprofessorn Dick Harrison.

Den Linköpings-baserade komikern Ben Kersley står bakom manus och hörs också som inspirerande berättarröst i guidningen som kallas ”The Lost City of Linköping”. Visste du att det finns krokodiler i Stångån, att det var på Ågatan som Shakespeare fann inspiration till Romeo och Julia, eller att det vilar en förbannelse över ”kärleksbänken” utanför Konsert & Kongress? Detta och många fler hittills okända och osannolika detaljer i Linköping historia får du veta i guidningen som kan beskrivas som ”Indiana Jones möter David Attenborough”.

-För besökare kan en digital vandring vara det perfekta sättet att uppleva Linköping på egen hand, i pandemitider. I city lanserar vi en promenad som kompletterar Linköpings traditionella guidningar. I “The Lost City of Linköping” är historiska årtal utbytta mot fantasifulla berättelser med en stor portion humor och glimten i ögat. Innehållet gör att vi tror att den digitala guidningen även är intressant för Linköpingsbor som vill upptäcka nya detaljer och dra lite på smilbanden över sin egen stad, säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

I guidningen “The Forgotten Tales of Berg” är historien i fokus, men på ett mer vetenskapligt vederlagt sätt då det är historieprofessorn Dick Harrison från Lunds universitet som är guide och manusförfattare tillsammans med det danska bolaget Storyhunt.

-Vi vet att många efterfrågar fler aktiviteter att göra i Berg och utifrån pandemin och Bergs betydelse för Linköping så förtjänar området en tillgänglig historisk guidning dygnets alla timmar. Den digitala guidningen tar besökaren tillbaka till Vikingatiden, och åter till dagens Göta Kanal. Till vår hjälp har vi haft Dick Harrison som förutom att vara historiker också är en fantastiskt inspirerande berättare, fortsätter Jörgen Nilsson.

Lanseringen blir även den första interaktiva podcasten av det danska bolaget, Storyhunt, i Sverige.

-Det känns riktigt spännande att lansera vår första interaktiva podcast i Sverige. I Danmark erbjuder vi redan interaktiva podcasts i tex. Köpenhamn och Ålborg och vi tror och hoppas att vi kan utveckla flera möjligheter i Sverige framöver, säger Mathias Mølgaard, VD Storyhunt.

The Lost City of Linköping finns på svenska och engelska och The Forgotten Tales of Berg finns på engelska, men kommer i en svensk version i slutet av juni. Guidningarna finns tillgängliga via www.visitlinkoping.se/storyhunt och tar ungefär en och en halv timme att gå. Guidningarna är tillgängliga 24 timmar om dygnet och kan genomföras året om. De är kostnadsfria och det enda du behöver är en mobiltelefon. Kartan och GPS-funktionen på telefonen visar vart du ska gå och när du når hållpunkterna klickar du på skärmen för att låsa upp guidningen på den plats du befinner dig på. Vandringarna genomförs på ett promenadvänligt underlag.

Kontakt

Jörgen Nilsson, Ansvarig besöksnäring, tel. 013-190 00 71, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Mathias Mølgaard, VD Storyhunt, tel. +45 4224 2340