Johan Rustan kommer att sluta som vd på VIsit Linköping & Co under 2023.

Visit Linköping & Co byter vd under 2023

Efter 22 år som vd för Visit Linköping & Co har Johan Rustan och bolagets styrelse kommit överens om att han lämnar sin vd-post. För att säkerställa en ordnad överlämning kommer han att arbeta kvar som vd till dess att en efterträdare är på plats.

Johan Rustan anställdes 2000 som vd i dåvarande Linköping Konsert & Kongress, sedermera Arenabolaget och Visit Linköping & Co. Under hans långa tid i bolaget har verksamheten utvecklats från konserthus och arenabolag till besöksnäringsbolag. Byggandet av Cloetta Center, skapandet av Linköpings stadsfest, sju melodifestivaler, genomförandet av SM-veckan, etablering av LasseMajas Deckarhus - ja listan kan göras lång över upplevelser som Johan Rustan och hans kollegor bidragit till att skapa för Linköpingsbor och besökare genom åren.

Under pandemin genomgick bolaget ett stålbad med utebliven verksamhet och uppsägningar som följd. När pandemirestriktionerna togs bort i februari 2022 blev det en rivstart för bolaget precis som för övriga besöksnäringen.

-Johan Rustan har lett bolaget framgångsrikt och på ett mycket engagerat sätt under många år. Han tog bolaget genom tuffa beslut under pandemin och har också lett en återstart efter pandemin där medarbetarna gjort en fantastisk insats under 2022 och bolaget visar det bästa ekonomiska resultatet någonsin. Det har varit en ansträngande tid och när besöksnäringen som helhet och bolaget går in i en ny fas krävs nytänkande och ny energi. Styrelsens och vd:s bedömning är att det därför är bästa möjliga tajming för ett vd-byte och på det här sättet kan vi göra det på ett ordnat och stabilt sätt, berättar Johan Thorén (L), styrelseordförande i Visit Linköping & Co.

-Att lämna efter en så lång tid var ett svårt beslut då jag verkligen brinner för att skapa nya upplevelser för Linköpingsbor och besökare och jag kommer att se tillbaka på de här 22 åren med stor glädje. Bolaget har ett starkt utgångsläge och det är därför ett bra tillfälle att lämna över stafettpinnen, säger Johan Rustan.

Styrelsen påbörjar nu arbetet med att rekrytera en ny vd som ska ta Visit Linköping & Co framåt. Johan Rustan kommer att kvarstå som vd tills att en efterträdare är på plats.

För mer information, kontakta:

Johan Thorén, styrelseordförande Visit Linköping & Co, 070-833 6171

Johan Rustan, vd Visit Linköping & Co, 070-888 8295