Därför spelar de in tv-serie på isbanan

Här är svaret på varför den populära tv-duon Geraldine Kemper och Jan Versteegh från Holland spelar just nu in scener till sin tv-serie "Proefkonijnen" på Isbanan i Luleå.

Duon är stjärnor i hemlandet Holland. Tillsammans har de närmare 800.000 följare på Instagram och är tv-profiler som ofta gör program tillsammans.

I programmet "Proefkonijnen" (försökskanin på svenska), ett populärvetenskapligt program som sänds på Hollands största tv-kanal NPO, testar programledarduon olika svåra utmaningar.

Under torsdagen ska de försöka sig på att åka 20 mil på skridskor på Isbanan i Luleå. Trots att skridsko är den näst mest populära sporten i Holland med över en miljon aktiva utövare är Kemper och Versteegh nybörjare i sporten.

Historien bakom deras extrema utmaning i Luleå är följande:
Duon testar om två nybörjare skulle klarat åka det klassiska skridskoloppet Elfstedentocht (elvastadsloppet). Det loppet var 20 mil då det avgjordes i Holland. Men på grund av klimatförändringarna i Holland fryser inte de kanaler som tidigare var tävlingsbanan för det klassiska skridskoloppet. Det är därför de är i Luleå, för att vi har en så bra isbana.

Kemper och Versteegh började åka på den dryga kilometerlånga banan som beretts av Luleå kommun vid 07.30 på torsdagsmorgonen. Om de håller samma fart som de gjort under morgonen, cirka 15 kilometer per timme, skulle utmaningen ta cirka 14 timmar i ren åkning.

En stor anledning till att tv-teamet kommit till just Luleå är den uppmärksamhet som stadens isbana fått i Holland sedan det blev klart att KPN Grand Prix förlagt en deltävling i Luleå i februari.

– Vår förhoppning är givetvis att Luleå ska få ännu mer uppmärksamhet som destination och de möjligheter vi erbjuder. Holländare är väldigt intresserade av skridsko, framför allt på naturis vilket vi har i överflöd, säger Karin Åberg, Visit Luleås affärsutvecklare riktad mot privatturism.

För ytterligare information om tv-inspelningen, kontakta Visit Luleås kommunikatör Petter Norén på 070-666 50 33.

Vi skickar gärna Webb-tv på begäran.