10 miljoner skäl att stärka Luleå som evenemangsstad

Stora arrangemang som Luleå hamnfestival genererar intäkter på upp till tio miljoner till Luleås näringsliv enligt en ny undersökning som analysföretaget HUI Research har tagit fram. För att få fler event med liknande dragningskraft till Luleå startar nu ett evenemangsråd och en evenemangssamordnare börjar jobba på Visit Luleå.

-  Stora arrangemang bygger tillväxt för näringslivet, men också en attraktiv stad som är roligare att leva i. Därför kraftsamlar vi inom kommunen, Visit Luleå och näringslivet för att stärka Luleå som evenemangsstad, meddelar Niklas Nordström, kommunalråd, Luleå.

Analysföretaget HUI Research har redovisat de ekonomiska och övriga mjuka effekterna som ett evenemang som Luleå hamnfestival genererar för stadens näringsliv. Enligt HUI-rapporten förväntas 60 000 unika besökare på Luleå hamnfestival i år, ca 6 200 övernattningar av turister och en genomsnittlig konsumtion på 450 kr per person och dygn. Mest pengar (35 %) uppskattar HUI att festivalgästerna spenderar på restaurang och nöjen, 30 % går till handeln och 25 % till logi. Handeln samt hotell- och restaurangbranschen välkomnar Luleås satsning på evenemang som Petter Nyberg, restaurangchef på Restaurang CG, förklarar:

-  Jag tycker att det är ett intressant initiativ som bygger på en enkel logik. Ett attraktivt Luleå som lockar besökare till staden hela året är bra, det är bra för alla vi som bor i Luleå och det är bra för många entreprenörer då besökarna ska bo, äta, fika och shoppa lite innan de åker hem.

HUI-rapporten betonar dessutom att genomförandet av stora evenemang som en stadsfestival kräver samarbete mellan offentliga aktörer och privata företag. Lyckas man med det så kan denna samverkan även ger resultat framöver. Det kan t ex underlätta vid andra typer av etableringar.

Samordna resurser för fler arrangemang

Ett evenemangsråd ska i ett tidsbegränsat projekt jobba med att skapa fler event och evenemang med liknande dragningskraft som kan berika näringslivet i Luleå på samma sätt. I evenemangsrådet samlas Utvecklingskontoret, Luleå Expo, Visit Luleå, Kulturförvaltningen, Fritidsförvaltningen och Tekniska förvaltningen.

Niklas Nordström, kommunalråd, förklarar:

-  Vi har beslutat att samordna våra resurser för att förenkla för de som vill arrangera evenemang i Luleå. Evenemangsrådet ska stödja och utveckla evenemang som ökar antalet besökare till Luleå och som ökar Luleås attraktivitet, det är uppdraget. Målsättningen är att kunna stå värd för ett nationellt intressant evenemang per månad, alltså tolv evenemang per år.

En evenemangssamordnare utses på Visit Luleå som blir kontaktperson för både arrangörer och aktörer. Uppdraget som evenemangssamordnare går till Marlene Bolstad som har jobbat som både näringslivs- och affärsutvecklare tidigare. Hon ser fram emot den nya utmaningen:

-  Det är ett otroligt spännande uppdrag. Att få bidra till att utveckla evenemangsstaden Luleå är väl något av ett hedersuppdrag.

Förutom evenemangsrådet ska en eventkalender skapas för att underlätta för både planeringen av nya event och införsäljningen av aktuella event. Åtgärder som vässar staden Luleås konkurrenskraft nationellt.

-Vi söker framförallt event som gör att besökare reser hit och spenderar en eller flera hotellnätter här. Det kan vara affärsresenärer eller turister. Luleå ska proaktivt arbeta för att få fler evenemang av den digniteten, förklarar Niklas Nordström.