Kulturskolerådets rikskonferens till Luleå.

Den 16-18 mars håller Kulturskolerådet sin rikskonferens på Kulturens Hus i Luleå. Det är årets viktigaste branschträff för de som arbetar inom musik- och kulturskolor och andra former för ungas kulturutövande. Konferensen genererar ungefär 900 loginätter och omsätter på två och ett halvt dygn 2 500 000 kr i Luleå.

- Jag ser fram emot att besöka Luleå med vår rikskonferens för att samlas kring frågor om barns och ungas kulturutövande. Det är också glädjande att det är ett rekordstort intresse för konferensen. Luleå sticker ut eftersom det är en av de få kommuner som har en helt avgiftsfri kulturskola och ett tydligt samarbete med grundskolan, säger Torgny Sandgren, generalsekreterare Kulturskolerådet.

Visit Luleås Convention Bureau har sedan 2014 stöttat Kulturskolan i Luleå och Kulturskolerådet att möjliggöra rikskonferensen i Luleå. Det har inneburit alltifrån att säkerställa logi, arrangera visningsresa och förmedla lokala kontakter.

- Vi är glada att få välkomna deltagare från Sveriges alla kulturskolor till Luleå, tillsammans med utställare, föreläsare och övriga medverkande. Det är viktigt för Luleå som kulturstad att få ta emot den här konferensen. Kulturskolan i Luleå får visa upp sin verksamhet och samtidigt får konferensdeltagarna se det bästa av Luleås kulturutbud. Den senaste medborgarunder-sökningen visar att Luleå ligger i topp i landet vad gäller kulturutbud och det är vi naturligtvis stolta över, säger Linda Björk, affärsutvecklare på Visit Luleå.

Rikskonferensen är årets viktigaste branschträff för de som arbetar inom musik- och kulturskolor och andra former för ungas kulturutövande. Föreläser gör bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke och programmet samlar ledare inom kultursektorn och några av landets främsta kulturutövare.

Det är en ambulerande konferens som visar upp mångfalden bland Sveriges kulturskolor. Den lokala förankringen har varit viktigt för Kulturskolan i Luleå, därför ligger också hela anmälningsförfarandet hos Landstingsförbundet i Luleå.

Fakta:
Antal deltagare: 262
Antal utställare: 19 (ca 30 pers)
Övriga medverkande: 25

Visit Luleås uppdrag är att hjälpa medlemsföretagen att utveckla sina verksamheter. På så sätt stärks konkurrenskraften, kännedomen om staden ökar och fler besöker Luleå. En stor del av uppdraget går ut på att genom Convention Bureau-verksamheten stötta personer i att vilja, våga och kunna ansöka om samt bjuda in till både nationella och internationella möten i Luleå.