Större hotellkapacitet gav rekord i antalet gästnätter

Som Visit Luleå anade visar den årliga och nyligen släppta TEM-rapporten för 2014 en bra ökning av antalet gästnätter i Luleå. Stadens flera nya hotell har mött upp en större efterfrågan och ökningen av antalet övernattningar på hotell ligger på 11 % jämfört med 2013. Totala antalet övernattningar 2014 blev 1.459.000 och det är det hittills högt uppmätta antalet. Alla boendeformer utom camping visar på en ökning under 2014.

Fortfarande kommer majoriteten av Luleås besökare från Sverige, ca 79 %. De utländska besökarna till Luleå domineras fortfarande av vårt grannland Norge, nämligen 54 % och de bor oftast på campingar.

- Sommaren 2014 var varm och fin inte bara i här i norra Sverige utan även i Nordnorge vilket kan ha inneburit att många norrmän beslutade sig för att stanna på hemmaplan istället. I år har vädret varit sämre och då tenderar man att röra på sig mer geografiskt eller lägga pengarna på shopping, resonerar Camilla Bondareva, vice Vd och kommunikationsansvarig på Visit Luleå.

Norrbotten generellt när det gäller övernattningar i hotell, stugbyar och vandrarhem har en hög andel utländska besökare på 28% under 2014, där bara Stockholm och Värmland har marginellt högre andel.

- Det som är intressant att analysera från rapporten är att just hotellgäster spenderar betydligt mer än de som väljer andra boendeformer som camping, stugby, vandrarhem eller släkt/vänner. Det här ger bra intäkter till Visit Luleås partners inte bara hotellen utan även butiker och restauranger. Så slutsatsen är att fler hotell ger fler gäster som spenderar mer pengar i staden, konstaterar Camilla Bondareva.

TEM-rapporten tas fram av företaget Resurs och mäter de turismekonomiska effekterna.

• omsättningsökning
  • rekord